گويا رهبر فرموده اند كه براي اجراي سند تحول 1 ساعت هم دير است. بعضي دوستان در اين راستا، خواستار نوسازي محتواي كتب درسي در سطح خيلي اساسي بودند...
نظر شما چيست؟
بسيار عاليست
اگر بنده نيز چنين فرصت و امكاني داشتم
قطعاً تأخير نميكردم
اقدام ميكردم
إنشاءالله كار به خوبي انجام شود
بايد بشود
بايد شروع كرد
البته خوب است واقعاً از پتانسيلهاي كشور استفاده شود
نيروهاي انساني خوبي دور هم جمع شوند
از نظرات كارشناسان باتقوا و متديّن كه كم هم نيستند
قطعاً خداوند ياري خواهد كرد
كسي را كه براي ياري دين او اقدام كند
چند سال پيش سند تحوّل آموزش و پرورش را خواندم و به صورت نمودار در آوردم
از اين لينك ميتوان دانلود كرد:
http://www.movashah.ir/fa/index.php?w=work&x=848
شايد به كار شما بيايد
چند مسئله وجود داره:
- حجم كار بسيار زياد است. تغيير محتواي اين همه كتاب درسي از ابتدايي تا آخر متوسطه با مباني اسلامي آن هم در طي دو سال، كار عجله اي و سرهم كاري مي شود.
- فرض كنيم كه انجام شد. تا معلمان همراهي نكنند و سبك و شيوه ي سنتي خود را كنار نگذارند چنين كاري اثربخش نخواهد بود. كما اينكه در كتب راهنماي معلم كه براي هر كتاب درسي چاپ شده است تاكيد زياد بر روي امثال كار گروهي بچه ها و روشهاي جديد تدريس شده است ولي بيش از 90درصد معلمان اصلا به كتاب راهنماي معلم توجهي نمي كنند. كلاس هاي ضمن خدمت هم كه اجباري براي معلمان مي گذارند تاثيري كه بايد داشته باشد ندارد.
- تحول در آموزش و پرورش نياز به تحول در ديگر ساختار هاي كلان جامعه نيز دارد. چيزي نيست كه به صورت تكي و جدا از ديگر نظام ها بتوان ديد. مثلا اينكه بگوييم حالا فعلا تحول در آموزش و پرورش ايجاد شود، بعد از آن سراغ ديگر نهاد ها رفت ممكن نيست.
نظرتان چيست؟
احسنت
دقيقاً همين است
مثال:
كارخانه پژو مدل 405 توليد كرده است
30 سال پيش
بعد خواسته 408 توليد كند
چند سال بعد
سايز چرخها را ميخواهد عوض كند
نوع دنده را تغيير بدهد
موتور را قدرتمندتر ميكند
حالا
اين وسط
آيا شاسي 405 تحمّل اين همه تغيير را دارد؟
ندارد
به خاطر همين ناچار است شاسي را نيز دوباره طراحي كند
سيستم اين طور است
نظريه سيستمي هم همين است
يك تغيير در يك نقطه
اگر بزرگ باشد
در بسياري ديگر از زيرسيستمها نيز تغيير ميطلبد
معمولاً در روش سنّتي
ما دو مرحله براي تغيير داريم
نقد
طرح
مثلاً موس كامپيوتر ايراد دارد
سرعت كافي ندارد
خوب كار نميكند
اين ميشود نقد
تصميم ميگيريم موس جديد طراحي كنيم
ميرويم سراغ طرح
سيستم داخلي موس را تغيير ميدهيم
موس جديدي طراحي ميكنيم
اين در نظريه سيستمي غلط است
استاد حسيني (ره)
يك گزينه جديد اضافه كرده است
نقض
او ميگويد كه براي اصلاح هر زيرسيستم
به سه گام نياز داريم
نه دو گام
نقد
نقض
طرح
در بخش نقد همان كار قبلي را انجام ميدهيم
موس كارآمد نيست و بايد تغيير كند
در بخش نقض
تمام زيرسيستمهاي مرتبط با موس را تحليل ميكنيم
اينكه
تغيير در موس
چه تغييري در آنها الزام ميكند
يعني كدام بخشهاي مرتبط نقض ميشود كارشان
وضعيت فعليشان
و بعد
در آخرين مرحله
سراغ طرح ميرويم
ولي
نه اينكه فقط موس جديد طراحي كنيم
هم موس را طراحي ميكنيم
و هم طرح قطعاتي كه با آن در ارتباط هستند
مثل درگاه جديدي كه بايد بتواند موس جديد را بشناسد
به جاي پورت يو اس بي
وقتي ما بخواهيم آموزش و پرورش را متحوّل كنيم
بايد آموزش عالي را هم متحوّل كنيم
بايد رسانه را هم متحوّل كنيم
بايد فرهنگ خانوادهها را هم متحوّل كنيم
شيوه آموزش معلمها و فرهنگ كاري آنها را هم
و خيلي ديگر
حتي نحوه تخصيص بودجه در سازمان برنامه را
و گرنه بودجه كافي براي مدارس جديد فراهم نميشود
فرمايش شما صحيح است
ولي
اينها نميشود
امروز نميشود
زيرا هيچكسي به اين حركت جامع با اين گستره اعتقاد ندارد
يا بايد دست روي دست گذاشت و نابودي كودكان را مشاهده كرد
و يا
پارتيزاني و چريكي عمل كرد
همين كاري كه دوستان شما ميخواهند انجام دهند
كار خوب امروز
بهتر از كار بهتر فرداست
چون معلوم نيست فردا اصلاً وقتي براي كار كردن باقي مانده باشد!
ولي همين امروز
براي اينكه كار خوب باشد
بايد آدمهاي خوب و كارشناس را جمع كرد
نظر همه را شنيد
نوشت
خلاصه كرد
جمعبندي كرد
به بهترين راهحلهاي ضربتي رسيد
در پناه خدا