ابتدا بابت زحمت زيادي كه متحمل شديد و متن طويلي را مكتوب نموديد متشكر و سپاسگزارم.
اما همين فقهي كه برگرفته از قرآن و روايات است عشق را مذموم نميداند.
درقرآن درآيات بسياري حب و ود داريم كه همان دوست داشتن بيش از حد ميباشد همچنين در روايات.
اما وقتي كه پاي فقه ميان ميآيد عشق به محاق ميرود در صورتيكه همان منبعي كه فرموديد يكيست.
اگر از فقيهان بپرسيد عاشق شدن حلال است يا حرام،با توجه به در اختيار داشتن منابع مشترك پاسخهاي متفاوتي خواهند داد.
گاهي هم عشق حرام ميشود حتي نسبت به خدا.
در مقالهاي ميخواندم كه نسبت عشق به خدا دادن روا نيست.
مگر نه اين است كه در قرآن هم از دوست داشتن مومنان صحبت به ميان آمده كه هم خدا آنان را دوست ميدارد و هم مومنان خدا را.
در دوجاي ديگر نيز علنا از عشق زليخا به حضرت يوسف صحبت به ميان آمده و دختر شعيب به حضرت موسي.
يكي عشق مذموم ولي ديگري كه منجر به ازدواج شد قطعا ممدوح چراكه ازدواج از سنت پيامبر است و اين عشق نميتواند مذموم باشد.
واقعا اگر اصالت منبع ابتدا با قرآن است و روايات پس چرا فقيه اين عشق را مذموم ميدارد؟
حتي در جايي كه ممدوح است.
پرسيدم عشق به همسر چگونه است؟
اگر در كتب فقهي بنگريم عشق به همسر منتهي ميشود به شرك البته از نوع خفي.
اما پيامبر(ص)ميفرمايد:
من از دنيا سه چيز را دوست دارم،زن و عطر و نماز را.
پس نعوذبالله پيامبر شرك خفي داشته است؟
پيامبر پس از وفات حضرت خديجه محزون ميشود پس،از ديدگاه فقهي همان ميشود كه كه در بالا عرض كردم و قصد تكرارش را ندارم.
خداوند وقتي در قرآن ميفرمايد ما زن و فرزند و....براي شما زينت داديم چطور ميتوانيم اين قرارداد الهي را كه در نهاد انسان قرار داده مذموم بشماريم؟
به قول مولوي:
زُينَ لِناس حق آراسته است
آنچه او آراست كِي توانند رست
وقتي كه شخص اين عشق خداداد را در طول عشق به خدا بداند ديگر چه مذموميتي دارد؟
باتوجه به فرمايش شما كه فقيه را در هر برههاي كه بوده نجات بخش ظاهر شده پس چرا نميتواند برخي از اين پارادوكسها را كه از منبع واحد به دست آورده حل كند؟
آنچه فرموديد را بنده نديدهام
اينكه
فقها عشق را حرام گفته باشند
حتي بعضي
يا ذمّ كرده باشند
نه به عنوان يك استاد اخلاق
نه بعنوان يك عارف
يا فيلسوف
يا كلامي
بله
از نظر اصول اعتقادات
جايي كه از توحيد و شرك بحث ميشود
آنجا بحث از عشق هم هست
ولي در فقه
من خاطرم نميآيد
اگر لطف بفرماييد
بفرماييد كدام فقيه
در كدام كتاب
يا در كدام جلسه بحث فقهي
يا در كدام رساله عمليه
نظر فقهي خود را
مبتني بر كراهت يا حرمت عشق بيان فرموده است
بنده در خدمت هستم
[ادامه دارد...]