راستي
تفأّل به قرآن كه ميدانيم حرام است
نهي شده شديد:
شيخ بزرگوار كليني از امام صادق(ع)روايت كرده است كه «به قرآن تفأل مكن» (كافي، ج2، ص629)
علامه مجلسي (ره) مي فرمايد: اين حديث را تأويل كرده اند به اين كه از فال گشودن قرآن براي استنباط احوال آينده از آيات نهي شده است، چنان كه برخي از جاهلان، اين روش را وسيله اي براي كسب روزي خود قرار داده اند و به اين صورت، مردم را فريب مي دهند.
خب
اگر تفأل به قرآن نهي دارد
پس استخاره چيست؟
استخاره تفأل نيست
يعني چه؟
يعني قرار نيست از آينده خبر دهد:
اما استخاره با قرآن، تفأّل به شمار نميرود؛ زيرا استخاره آن است كه انسان در كاري كه قصد انجام دادن يا ترك آن را دارد از خداوند بخواهد وي را در آنچه خير و صلاح او است- اعم از فعل يا ترك- راهنمايي كند.
امّا از نظر حكم، برخي تفأّل به قرآن به معناي كشف آينده و دستيابي به عواقب امور را حرام، ولي اكثر، مكروه دانستهاند. چنانكه برخي تفأّل به معناي فال نيك زدن هنگام شنيدن يا خواندن آيهاي را مكروه دانستهاند؛ ليكن تفأّل به قرآن به معناي استخاره با آن نه تنها كراهت ندارد بلكه- بنابر تصريح بعضي- استحباب دارد و روايات متعدّدي در چگونگي استخاره با قرآن وارد شده است. (جواهرالكلام، ج12، ص170)
پس
اگر ميپنداريد
استخاره خبر از آينده است
هرگز
هرگز قرآن را به اين منظور نگشاييد
زيرا مصداق تفأّل ميشود
قرار نيست ما از آينده خبر داشته باشيم
زيرا تقلّب در امتحان ميشود
و خداوند
عالم است
از تقلّب آگاه ميشود
و قادر است
آنقدر كه اجازه تقلّب در امتحان به هيچكس ندهد!
فارغ از اين احوالات
اگر ميپنداريد در حوزه فرد موفقي ميشويد
من نيز چنين ميپنداشتم
ولي نشدم
مديريت حوزه بيمار است
نظام آموزشي آن لطمات شديدي خورده
من سه بار از سه مدرسه در حوزه اخراج شدم
زيرا به قوانين خشك و بيمغز آن تن ندادم
حوزهاي كه من و شما ميشناختيم
حوزه شيخ انصاري بود
حوزه شيخ طوسي بود
حوزهاي كه در آن آزادي تحصيل و انتخاب استاد و كتاب بود
حوزه علميه قم نيست
امروز حوزه علميه چون دانشگاه شده
بعد از انقلاب
وارد كه ميشود
همه چيز بسته است
كتابها مشخص
اساتيد هم
حضور و غياب
اگر با اين نظام آموزشي فردي بپندارد كه موفق ميشود
زهي خيال باطل
اگر ميتوانستم
اگر ميدانستم
خود را عرض ميكنم
داخل در نظام آموزشي حوزه نميشدم
تا مشمول حضور و غياب و فشار آموزشي نگردم
آزاد و متفرقه درس خواندن بهتر
اساتيد را حداقل ميتوانستم خودم انتخاب نمايم
البته خب موانعي هست
مسأله شهريه و اسكان و البته ملبّس شدن
حضرت آقا
در سال 1389 كه به قم تشريف آوردند
به شدّت انتقاد فرمودند
از اشكالات نظام آموزشي حوزه
ولي خب
عدّهاي متحجّر اجازه ندادند
گروهي نادان
همانهايي كه عقل خود را تعطيل كردهاند
و تا آخر عمر
فقط راهي را درست ميپندارند كه پدرانشان رفتهاند
نگذاشته و نميگذارند تغيير مثبتي روي دهد
اميد كه بشود
بايد تلاش كنيم كه تحوّلي مثبت رخ بدهد
تحوّلي كه مقام معظّم رهبري بارها از حوزويان مطالبه كردهاند
ايشان تحوّل حوزه را قهري ميدانند
اما
ضرورت دارد اين تحوّل مديريت شود
تا بيراهه نرود
پناه بر خدا