به نام خدا

در پارسي‌بلاگفهم غلط از استخاره ۴

دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷ - ۵:۰ صبح

اصلاً
اين‌كه شيعه تا امروز باقي مانده
سالم و دست نخورده
ايمان و اعتقادات آن
مرهون همين است
اين‌كه به اشخاص گره نخورده
به دين و حقيقت آن متصل شده
سال‌ها فقها مي‌گفتند آب چاه نجس مي‌شود
با يك قطره خون مثلاً
فقيهي آمده و اشتباه را فهميده
آن‌ها در فهم روايت اشتباه كرده بودند
يا به قولي كه نبايد اعتماد
گفت نادرست است
فتوا به خلاف گذشتگان خود داد
امروز هم فهم اين فقيه معتبر است
و همه فقهاي امروز ما
مانند ايشان فتوا مي‌دهند
اين كه خوب است
اين كه اشتباه گذشتگان روشن شود
با رشد و پيشرفت فهم فقها و علما

البته كه در مفاتيح استخاره آمده
پيش از اين نيز عرض شد
اما به ابتداي همان باب مراجعه فرماييد:
«مؤلف گويد كه معنى استخاره طلب خير كردن است پس هر كارى كه مى خواهى بكنى طلب كن خير خود را از حق تعالى و روايت شده كه در سجده آخر نماز شب طلب خير كن و صدويك مرتبه بگو: اَسْتَخيرُاللَّهَ بِرَحْمَتِهِ»

استخاره‌اي كه معروف در روايات است همين است
همان دعا
اين‌كه همه كارها را با نام خدا شروع كني
و از خدا ياري بطلبي
اين‌كه تو را به خير هدايت نمايد
تا در آن كار
آن‌چه خير دنيا و آخرت توست حاصل شود
مي‌بينيد كه اين‌جا حتي بحثي از قرعه و تسبيح و قرآن هم نيست!

اما استخاره به معناي دوم
در اصل همان قرعه است
ايضاً در مفاتيح اين نمونه را مشاهده بفرماييد:
«پس دست مى زنى به رقعه ها و آنها را به هم مخلوط مى كنى و يكى يكى بيرون مى آورى پس هرگاه سه اِفْعَلْ پشت سر هم بيرون آمد آن امر را بجا مى آورى كه اراده كرده اى و اگر سه لاتَفْعَلْ بيرون آمد به جا نياور آن امر را كه نيت كرده اى و اگر يكى اِفْعَلْ بيرون آمد وديگرى لاتَفْعَلْ پنج رقعه بيرون آور و به آن نگاه كن هرگاه سه اِفْعَلْ است و دو لاتَفْعَلْ بجا آور آن امر را و اگر به عكس است بجا نياور»

آيا رقعه‌ها و برگه‌هاي كاغذ قرار است خبر از غيب دهند؟!
خب در ادامه همين شيوه‌ها
براي يافتن اِفْعَلْ يا لاتَفْعَلْ
روش‌هايي نيز با تسبيح
و با قرآن
معرفي شده است
و هدف؟!
اين‌كه ترديد شخص محكم‌تر رفع شود
عرض كردم
نوعي خروج از وسواس
براي كساني كه قدرت بر تصميم ندارند
جايي كه تشخيص مشكل مي‌شود
جايي كه شباهت زياد است
دو طرف مساوي تقريباً

اصلاً عقل چيست؟!
مگر خداوند انسان را به عقل مفتخر نفرموده:
«كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّـهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» (بقره:242)
و پيوسته
به تعقّل امر نفرموده
نزديك به پنجاه بار در قرآن

عقل چيست؟!
امام صادق (ع) اين‌طور معرفي مي‌فرمايد:
«نقل است كه صادق از ابو حنيفه پرسيد كه :عاقل كيست ؟ گفت :آنكه تمييز كند ميان خير و شر . صادق گفت :بهايم نيز توانند كرد ، ميان آنكه او را بزنند و آنكه او را علف دهند . ابوحنيفه گفت:نزديك تو عاقل كيست . گفت :آنكه تمييز كند ميان دو خير و شر تا از دو خير خير الخيرين اختيار كند و از دو شر خير الشرين برگزيند» (تذكرة الاولياء)
اين هم در لغت:
العقل : ضد الحمق ، العلم بخير الخيرين و شر الشرين (تاج العروس)

حالا
همين خدايي كه عقل را خلق كرده
آيا ممكن است كه امر به تعطيلي آن فرمايد
و مگر استخاره
حقيقتاً
خوب دقّت بفرماييد
آيا استخاره به اين معنا كه نزد مردم رايج است
معروف
اين‌كه توهّم كرده‌اند خبر از غيب و آينده مي‌دهد
شما بفرماييد
من سكوت
من هيچ
شما تأمّل
آيا اين رسماً تعطيل عقل نيست؟!

[ادامه دارد...]


مطلب بعدي: فهم غلط از استخاره ۵ مطلب قبلي: فهم غلط از استخاره ۳

بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر14نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها33نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر33نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها776طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها68براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها23همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگبا استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها2چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها9تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ1052نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN