به نام خدا

در پارسي‌بلاگساعت واقعي

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۹۶ - ۶:۲۴ صبح

نمي‌دانند
حتي معلّم‌ها نيز
دانش‌آموز را مي‌گويند ساعت آفتابي بساز
برمي‌دارد مثل ساعت آنالوگ
عقربه‌اي
همين ساعت‌هايي كه مي‌شناسيم همه‌مان
دوازده عدد دورتادور دايره مي‌چيند
مگر مي‌شود؟!
يعني معلّم‌ها هم نمي‌دانند ساعت آفتابي فقط در طول روز كار مي‌كند؟!



باز هم ساعت آفتابي ساختم
باز هم يك معلّم خواسته
باز هم مثل دفعات قبل
ساعتي درست و قابل استفاده

ساعت آفتابي از طلوع تا غروب خورشيد كار مي‌كند
وابسته به محل قرارگيري هم هست
عرض جغرافيايي ما بالاتر از منطقةالبروج است
طوري كه هيچ وقت
هيچ وقت
خورشيد بالاي سر ما حركت نمي‌كند
سايه‌مان يعني صفر نمي‌شود
تابستان و زمستان هم فرق مي‌كند
هر روز اصلاً تفاوت دارد
محلّي كه خورشيد رخ مي‌نمايد و پنهان مي‌شود
بنابراين ساعت آفتابي نه تنها وابسته به عرض جغرافيايي محل است
كه به فصل سال هم ربط دارد

اما با اغماض
من ساعتي واقعي ساختم
مانند بارهاي قبل
اين‌جا تصاويرشان هست

برده مدرسه
معلّم در آفتاب گذاشته
گفته الآن ساعت چند است؟!
مريم پاسخ داده: حدود ده و نيم
معلّم شگفت‌زده
ساعت خود را نگاه كرده
گفته: دقيق ده و ربع است!

با يك مداد و تكه‌اي تخته‌سه‌لايي
بدون اندازه‌گيري‌هاي نجومي
بدون استفاده از نقاله و گونيا
فقط با يك پرگار كشيدم
و تخميني نشانه‌گذاري كردم

علم ستاره‌شناسي و تقويم مالِ ماست
از گذشته بوده
صدها سال
قرون متمادي
آن‌وقت يادمان نمي‌دهند
و با اوليات آن آشنامان نمي‌سازند
تا تجربه تمدني‌مان را از دست بدهيم
در عوض جامعه كدام بخش از سنّت را تعليم مي‌كند؟
با فشار و اصرار هم
و نسق مي‌كشد به خاطرش؟
حنابندان و پاتختي و بعله‌برون و جهزيه‌نما و واسونك و ...
و هزار سنّت بي‌محتوا
كه زندگي را بر مردمان كشورمان سخت مي‌سازد
آن‌وقت اين سنّت‌ها
دانش‌هاي بومي
كه در گذشته هر كشاورز و دامداري مي‌دانست
معلّم‌هاي ما هم ياد ندارند

جامعه بر چه اساسي اولويت سنّت‌هاي خود را تعيين مي‌كند؟!
آيا اين اولويت‌ها صحيح‌اند؟!
كدام خواصّ و كدام نخبگان مسئول گزينش سنّت‌ها هستند؟!
نبايد سر و صاحب داشته باشد؟!


مطلب بعدي: نفرِ بعد مطلب قبلي: برنامه نويسي

نظرات

عليرضا: سلام بر سيد عزيز .
سايت خوب و آموزنده اي داري . تشكر
يه سوال؟ اگه فضولي نباشه شما با اين همه هنر و استعداد و علمي كه داريد. پس چرا طلاق ؟
شرمنده
پنج‌شنبه ۳ اسفند ۹۶ - ۱۲:۱۳ صبح
پاسخ: و سلام و درود خداوند بر شما برادر گرامي. بنده نيز از لطف شما سپاسگزارم. سؤالي هم كه پرسيديد اصلاً فضولي نيست. طبيعي‌ست و كاملاً درست. اما چرا طلاق؟! البته كه پرسش مهمي‌ست. زيرا زندگي مشترك، خانواده، حداقل سه طرف دارد؛ زن، شوهر و فرزندان. بنده در بخش «حكايت دعوايي عجيب» شرح داده‌ام كه چگونه آقايي كه مدتي استادم بود پيشنهاد داد تا با دخترش ازدواج نمايم. بنده نيز از باب اعتمادي كه به ايشان داشتم پذيرفتم. بعد از ازدواج دختر ايشان خيلي بدرفتاري نمودند. وقتي به پدرشان، يعني همان استاد شكايت بردم، پاسخ‌شان ساده بود: «شما اشتباه كردي با دختر من ازدواج كردي، اخلاق شما به هم نمي‌خورد!» به همين سادگي و به همين خوشمزگي با پودر كيك رشد! :) چه مي‌كردم؟! گفتم بسازم. چهار سال ساختم. خداوند از روي لطف و كرمش سه فرزند نمونه و عالي نصيب نمود. اما چه سود؟! خانم بعد از چهار سال اصرار كه مي‌خواهم فعاليت اجتماعي كنم و ديگر بچه‌ها را نگهداري نمي‌كنم. البته ايشان به پيشنهاد پدرش اين توصيه را داشت: «زن دوم بگير، بچه‌ها را نگه دارد، من بروم با پدرم كار علمي نمايم.» قرار بود در مؤسسه‌اي كه پدرش تأسيس مي‌كرد مسئول بخش خواهران شود! خب من نپذيرفتم. ايشان هم گفت طلاق مي‌گيرم و شب عيد غدير سال 1388 رفت! شش ماه پيوسته به دادگاه كشاندنم. از مهريه و جهيزيه و نفقه و حضانت و... در نهايت پس از شش‌ماه درخواست طلاق دادم. طبيعتاً طلاق لحظه‌اي‌ست كه يك طرف از زندگي خارج شود. من ماندم و فرزندانم و هشت سال است كه با هم زندگي مي‌كنيم، در خوبي و خوشي، به لطف پروردگار مهربان. اميدوارم براي ديگران پيش نيايد. اگرچه متأسفانه جامعه امروز ما عجيب مستعدّ طلاق و جدايي‌ست. در پناه خدا.
حامد: سلام و خدا قوت،
بهتر بود كه معلمشون از بچه ها مي خواست تا خودشان در حياط مدرسه به صورت گروهي و زير نظر معلم، ساعت آفتابي درست كنند نه اين كه تكليف دهد كه ببرند خانه تا والدين برايشون درست كنند:).
البته صرف نظر از شما كه مستقل از مهارت مربوطه، در ساخت آن به فرزندتون آموزش هم مي دهيد، در مورد بقيه ي والدين صادق نيست.جمعه ۱۳ بهمن ۹۶ - ۴:۵۱ عصر
پاسخ: سلام. احسنت. دقيقاً همين است. مگر قرار نيست در مدرسه آموزش ببينند؟! اين معلم‌ها كارهاي سخت را براي خانه مي‌گذارند، تا پدر و مادر بر عهده بگيرند. از اين بدتر هم هست، بعضي معلّم‌ها بخش بنويسيم يا تمرين‌هاي رياضي را تكليف مي‌كنند در خانه انجام دهند، بچه هم كه ياد نگرفته، عملاً بايد در خانه ياد بگيرد. چرا كه اساساً كتاب‌هاي كنوني طوري طراحي شده‌اند كه ضمن حل تمرين فرابگيرند. اول كتاب نوشته كه همه اين كارها مربوط به مدرسه است. اصلاً براي خانه مشق نگذاشته طراح كتاب. ولي... بالاخره وضعيت آموزشي مناسب نيست در مدارس و اين خوب نيست. تشكر.
بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر14نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها33نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر33نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها776طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها68براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها23همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگبا استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها2چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها9تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ1052نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN