به نام خدا

در پارسي‌بلاگطرح جابر بن حيّان

يكشنبه ۱۷ آبان ۹۴ - ۱۱:۴۰ صبح

تا قبل از اين‌كه كودكانم به مدرسه بروند
خبري از آن نداشتم

ظاهراً از مخترعات غربي‌هاست
در مدارس‌شان
كه كودكان را با پژوهش آشنا سازند
با شيوه‌هاي آن
در عمل
science fair experiment

مقواي ضخيمي را انتخاب مي‌‌كنند
براي اين‌كه بايستد
از دو طرف تا مي‌زنند
هر قسمت از مقوا يك عنوان پژوهشي دارد
بايد محتواي خاص خودش را در بر گيرد

آموزش و پرورش نيز ترويج كرده
و چندسالي‌ست رواج يافته
طرح جابر بن حيان

ويكي‌پديا آن را اين‌طور معرفي كرده:

به طور كلّي رقابتي‌ست كه شركت‌كنندگان نتايج پروژه علمي خود را در قالب يك گزارش، يك تابلو و مدل‌هايي كه خودشان ساخته‌اند به نمايش مي‌گذارند. نمايشگاه‌هاي علم فرصتي را در اختيار دانش‌آموزان ابتدايي، متوسطه و دبيرستان قرار مي‌دهد تا در فعاليت‌هاي علم و فناوري با يكديگر رقابت نمايند. نخستين بار در سال 1950 ميلادي اين‌قبيل نمايشگاه‌ها در ايالات متحده رواج يافت. سپس توسط نمايشگاه بين‌المللي علم و مهندسي اينتل (ISEF) به عنوان يك نمايشگاه علمي ملّي معرفي شد.

ظاهراً شركت سخت‌افزاري اينتل
هر سال برندگاني را معرفي كرده و جايزه‌شان هم مي‌دهد: فهرست برندگان

دختر من نيز در اين نمايشگاه شركت كرد
همين نمايشگاه خارجي كه در ايران با نام طرح جابر بن حيان معرفي شده است

نمي‌دانم آيا اين كار صحيح است يا خير
اين‌كه يك طرح غربي را
عيناً به همان شكل وارد كنند
و نام يك دانشمند ايراني را بر آن بگذارند

(به ما حتي گفتند كه «بسم‌الله» نبايد بالاي تابلو باشد
و من چون مخالفت كردم
يك آرم جمهوري اسلامي گذاشتيم كه هم نام «الله» باشد
و هم با قوانين طرح جابر مخالفت نكرده باشد!)

بهتر بود شايد
كلاً از صفر تا صد را يك شكل ديگر معماري مي‌كردند
هم شكل تابلوها را
هم شيوه چينش داده‌ها را
و هم نحوه برگزاري را
و بعد...
در آن شكل جديد، يك نام ايراني بر آن مي‌نهادند!


مطلب بعدي: فسنجون مطلب قبلي: توليدمحور

نظرات

sarv: سلام
قابل تحسين بود حركتي كه زديد!!!
من هم وقتي خاهرم ابتدايي بود براي تهيه اين طرح كمكش كردم
سال پنجم و ششم
يك سال افلاك نما و سال بعدي لرزه نگار
جالب بود كه تو هردو برنده شد!!!
ولي بنظرم كار مسخره اي بود
چون بعدش هيچ اتفاقي نيوفتاديكشنبه ۸ فروردين ۹۵ - ۲:۳۲ عصر
پاسخ: به نظرم اشتباه كار در اين است كه «طرح را نصفه آورده‌اند!» آن‌هايي كه آن‌سوي مرزها اين قبيل پروژه‌ها را طراحي مي‌كنند، سازوكار ويژه‌اي طراحي كرده‌اند. ابتدا معلم به دانش‌آموز ياد داده كه تحقيق چيست. به او فهمانده كه چگونه مشاهده كند، فرضيه بدهد، آزمون نمايد و نتيجه را به صورت گزارش ثبت كند. حالا اين تابلو مي‌شود روشي براي ارائه گزارش فعاليتش. آن‌ها تلاش دارند تا پژوهش را از سنين كودكي آموزش دهند. اما اين‌جا، خب آموزش و پرورش ظرفيت كافي نداشته براي چنين آموزش‌هايي، حالا يك تابلو بدهي به دانش‌آموز... خودش كه نمي‌تواند، بزرگ‌ترها برايش كار را مي‌بندند. آن‌ها نيز شايد چندان سر در نياورند كه چه بايد بكنند. نتيجه آن نخواهد شد كه بايد بشود به گمانم. تشكر.
مجله پارسي نامه:
كاربر گرامي، سلام
در تاريخ جمعه 94 آبان 22 نوشته شما با عنوان طرح جابر بن حيّان برگزيده شده و در جايگاه پيوندها در مجله پارسي نامه قرار گرفته است. دبير تحريريه ي اين انتخاب *سحربانو* و دبير سرويس آن يه غريبه بوده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
جمعه ۲۲ آبان ۹۴ - ۳:۰۶ عصر
پاسخ: تشكر از نظر لطف دبيران گرامي مجله.
بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر13نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها33نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر32نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها721طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها65براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها22همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگ922با استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها1چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها7تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ862نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN