سبك زندگي اصطلاحي نيست كه سابقه زيادي در زبان فارسي داشته باشد. ترجمهاي از Lifestyle انگليسيست كه به زبان ما راه يافته. اين اصطلاح در زبان مبدأ نيز بيش از 70 سال عمر ندارد1.
هنگامي كه به لغتنامهها مراجعه نماييم، با چنين توصيفاتي از اين واژه در زبان انگليسي مواجه ميشويم:
Oxford: The way in which a person lives2
Cambridge: someone"s way of living ; the things that a person or particular group of people usually do3
Merriam-webster: the typical way of life of an individual, group, or culture4
Business dictionary: A way of living of individuals, families (households), and societies, which they manifest in coping with their physical, psychological, social, and economic environments on a day-to-day basis. Lifestyle is expressed in both work and leisure behavior patterns and (on an individual basis) in activities, attitudes, interests, opinions, values, and allocation of income. It also reflects people"s self image or self concept; the way they see themselves and believe they are seen by the others. Lifestyle is a composite of motivations, needs, and wants and is influenced by factors such as culture, family, reference groups, and social class. The analysis of consumer life styles (called psychographics) is an important factor in determining how consumers make their purchase decisions.5
سبك زندگي روشيست كه يك فرد زندگي ميكند. روش زندگي فرد. آنچه يك فرد يا يك گروه از مردم معمولاً انجام ميدهند. شيوه نمونه زندگي يك فرد، گروه يا فرهنگ. يك روش از زندگي افراد، خانوادهها و جامعهها كه منطبق بر محيط طبيعي، محيط رواني، محيط اجتماعي و محيط اقتصادي آنها بر پايه زندگي روزمره است.
سبك زندگي هم در الگوهاي رفتاري كار و هم در الگوهاي رفتاري فراغت خود را نشان ميدهد و در فعاليتها، برخوردها، علاقهمنديها، نظرات، ارزشها و اختصاص درآمد.
سبك زندگي بازتاب تصور و تصويريست كه افراد از خود دارند؛ روشي كه خود را ميبينند و باور دارند توسط ديگران ديده ميشوند.
سبك زندگي تركيبي از انگيزشها، نيازها و خواستههاست كه تحت نفوذ عواملي، چون: فرهنگ، خانواده، گروههاي مرجع و طبقه اجتماعي شكل گرفته است.
سايكوگرافيك، تحليل سبك زندگي مصرفكنندگان كالاها، يكي از عوامل مهم در تعيين چگونگي تصميم گرفتن مصرفكنندگان در خريد است.
1 http://en.wikipedia.org/wiki/Lifestyle_(sociology)
2 http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/lifestyle
3 http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/lifestyle
4 http://www.merriam-webster.com/dictionary/lifestyle
5 http://www.businessdictionary.com/definition/lifestyle.html
بخشهاي بعدي:
- سبك زندگي 17: دستيابي به راهكار
- سبك زندگي 16: ارزيابي سه بُعدي سبك زندگي
- سبك زندگي 15: مصداق شناسي عملكردها
- سبك زندگي 14: انطباق عملكرد به نياز
- سبك زندگي 13: شناخت عملكردهاي انسان
- سبك زندگي 12: مقياس سبك زندگي
- سبك زندگي 11: انسان؛ چيست؟ چگونه؟
- سبك زندگي 10: معماري سبك زندگي
- سبك زندگي 9: نظريه لذت
- سبك زندگي 8: نظام نيازها
- سبك زندگي 7: ثبات يا تغيير؟
- سبك زندگي 6: فهرست نيازها
- سبك زندگي 5: فهرست نيازها
- سبك زندگي 4: فهرست نيازها
- سبك زندگي 3: خاستگاه نيازها
- سبك زندگي 2: الگوها در زندگي
- سبك زندگي 1