به نام خدا

در پارسي‌بلاگفرآيند دادرسي مهريه

جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۶:۲۸ صبح

استقبال خوبي
دوستاني كه مدت‌ها نمي‌ديدم
از ديدن «الگوريتم تمكين» به وجد آمده
نوت‌هاي شگفت گذاشته و تفقّد و مهرباني‌شان شامل شد
تحت تأثير قرارم دادند
و «جوگير شدم» تا حدّي
اين هم صادر شد
البته كمي پيچيده‌تر از قبلي
خُب، بحث مالي است و ...
بحث مالي گرفتاري بيشتر دارد، خُب

از اينجا pdf را بگيريد!

توجّهات:
1. موضوع كار شوراي حل اختلاف در مسأله مهريه متفاوت است. اين‌جا هدف آشتي طرفين براي بازگشت خانواده نيست، غرض مصالحه در اقساط پرداختي است، تا از سيل مردان جوان زنداني مهريه بكاهد. چند سال پيش يك سر اوين رفته بودم به ملاقات «زارعي» مدير آن‌جا كه به طول انجاميد و نماز و نهار هم آن‌جا بوديم. هر چه مي‌ديدم جوان مهربدهكار بود و گرفتاري به معضل مهريه‌هاي بالا! براي حل اين معضل شد كه شورا را داخل در قضيه كردند.
2. هم شورا و هم دادگاه به دليل مشغله‌هاي كاري، وقت كه تعيين مي‌كنند زير يك ماه غالباً نيست. يعني هر بار از دبيرخانه شورا يا دفتر شعبه دادگاه تقاضاي وقت بنمايي، نوبت تعيين‌شده حداقل يك ماه بعد است. اضافه بفرماييد 20 روزهايي كه در اين ميانه فرصت داريد. همين فرآيند فوق مي‌تواند يك‌سال به طول انجامد. البته وكلا تدابير غني‌تري نيز انديشيده‌اند و راهنمايي‌هاي شگفت مي‌كنند: «انجام هر امر عندمنقضي‌الوقت». اگر بيست روز فرصت داريد براي تقاضاي اعسار، زوج مي‌تواند همان روز 20 يا حداكثر 19 اقدام كند. نوبت دادرسي هم به همين مقدار عقب مي‌افتد و تمام جريان دادگاه و به تبع آن... آغاز پرداخت اقساط نيز عقب خواهد افتاد. در اين مدت زوج مي‌تواند درآمدها را ذخيره نمايد، تا با نهايي‌شدن حكم، بتواند قسط بدهد!
3. يكي از شگفتي‌هاي دادگاه مهريه تعريف عجيب زوجه از زوج است كه در هيچ دادگاه ديگري مشاهده نمي‌شود. در تمام دادرسي‌ها با كمال تعجب مي‌بينيم كه زوجه تمام شخيت زوج را به لجن مي‌كشد، اما وقتي هر روز مراجعان دادگاه مهريه را مشاهده مي‌كني، همان زن‌ها روز مهريه از شوهرهاشان تعريف‌هاي شگرف مي‌كنند كه بيا و ببين! يكي مي‌گويد: «ايشان بهترين برنامه‌نويس در اين شهر هستند»، ديگري را مي‌بيني: «شوهر من بزرگ‌ترين مغازه لوستر فروشي قم را دارد»، آن يك: «اين آقا تمام اين ساختمان را مي‌خرد و مي‌فروشد، خيلي پول دارد». اما وقتي مقايسه مي‌كني با دعاوي سابقه، مثلاً دعوي «تمكين» مي‌بيني همين آدم به قاضي گفته است: «اين... خانه‌اش مال پدرش است، برنج آشغالي مي‌خرد، گوشت گوساله چهار سال داده من خوردم، من ديگر نمي‌توانم در خانه اين مرد زندگي كنم». در دادگاه تمكين مردها معمولاً فقير، مفلس، شايد هم تا حدّي گدا به نظر مي‌رسند، اما دادگاه مهريه همه را متموّل، پول‌دار و مرفّه نشان مي‌دهد. اين را گفتم كه حواستان جمع باشد!
4. توجه كنيد كه با اتمام دادرسي مهريه هنوز راه براي تصرّف اموال زوج توسط زوجه باز است. به اين روش كه هر گاه زوجه بتواند مداركي به دادگاه ارائه نمايد كه زوج اموالي دارد قابل واگذاري به زوجه، مي‌تواند دادخواست داده و در صورت پذيرش مهريه اصطلاحاً «حال» مي‌شود. اموال را از زوج گرفته و تحويل زوجه خواهند داد، به زور قانون!
5. غالباً تقسيط مهريه كه انجام مي‌شود، بين 40 تا 200 سال گاهي پرداخت مهريه طول مي‌كشد. تعجب نكنيد، بله پرونده‌هايي بود كه به هزار سال انجاميد! اين نشان از حماقت و ناداني آدم‌هاي سرزمين ما ندارد، در اين‌كه چه مهريه‌هاي سنگيني بسته‌اند. اين نشان از حُسن ظن و اعتمادي دارد كه در جامعه ما شكل گرفته و سبب شده چنين چاه‌هايي گشوده شود. از همه مهم‌تر سمبل عدم تطابق قوانين حقوقي نظام با احكام شرعي اسلام است. حكم شرعي در اين موارد «عدم وجوب پرداخت مهريه مازاد بر توان مالي زوج است». يعني اعسار در اسلام به قسط‌بندي نمي‌انجامد، بلكه به عدم وجوب پرداخت مي‌رسد، اما قانون‌گذار بر حسب زعم خود كه احساس كرده نظامي أحسن از آن‌چه وحي شده مي‌تواند خلق كند، چنين تقنين نموده و از اين باب كم نيست در قوانين ما. اگر روزي وقتم قدّ داد، شايد تعارض بخشي از قوانين حقوقي با احكام شرعي را مستنداً متذكر شدم. اجالتاً فتواي آيةالله مكارم را داشته باشيد تا بعد:
«بسمه تعالى. هيچ كس را به خاطر مهريه نمى‌‌توان زندانى كرد، مگر اينكه توانايى او بر اداى مهر ثابت شود و عمداً خوددارى كند و در موقع «شك در قدرت» اصل بر «عدم يسار» است، زيرا هيچ كس ثروتمند از مادر متولد نمى‌‌شود و استصحاب «عدم يسار» ثابت است و معلوم نيست چرا تا كنون جمعى از قضات محترم عده‌‌اى از جوانان را به زندان انداخته‌اند تا عدم توانايى خود را اثبات كنند ... نكته ديگر اين كه: تفاوت گذاردن ميان تعبير «عندالقدرة و الاستطاعة» و «عندالمطالبه» نيز صحيح به نظر نمى‌‌رسد، زيرا تعبير «عندالمطالبه» نيز بر اساس شرايط عامه تكليف است كه يكى از آن‌ها «قدرت» مى‌‌باشد و طبعاً مقيد به آن است. مگر حكمى وجود دارد كه مشروط به قدرت و استطاعت نباشد؟! سزاوار است اين قيود نيز از عقدنامه حذف شود. هر كس قدرت داشت بايد بپردازد و اگر نداشت با مطالبه زوجه، به مقدار امكان تقسيط مى‌‌شود و با اولين قسط، زوجه بايد تمكين كند. هميشه موفق باشيد. والسلام عليكم ورحمة اللَّه» 8/7/1389


مطلب بعدي: سه ساعت با اساتيد حوزه مطلب قبلي: نخبگان حوزه و توصيه رهبر

نظرات

رضا دانش: لطفا يك مطلب در مورد شيوه تعيين مهريه بگذاريد.
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ صبح
پاسخ: إن‌شاءالله، اگر بيان آن در توانم باشم. سپاس.
رضا دانش:
سلام
من وبلاگ شما را به فرزندانم و دوستانم معرفي مي كنم تا مطالب آن را پيگيري كنند.
بچه هايم قسمت آشپزي و كاردستي را با ذوق و شوق نگاه مي كنند
خودم هم همه موضوعات را نگاه مي كنم
در مورد مهريه به نظرم آمد كه پيامبر ما از خواستگار دخترش پرسيد از مال دنيا چه داري و تعيين كرد كه از موجودي نقد و نه نسيه، ايشان چقدر توان پرداخت نقدي دارند نه اينكه نقد يا نسيه چقدر ميدي تا به تو دختر بدهم آن هم امانتي به اين معني كه اول دختر ماست بعد همسر شما.
احساس مي كنم در عرف و هنجار جامعه ما بايد با مبلغي سنگين دختر را به اسم عقد دائم اجاره كرد و مدت اجاره تا وقت رضايت دختر يا خانواده اش مي باشد كه اين مي شود عقد دائم كه در آن مدت معلوم نيست و مهريه بنا به اشتهاء دختر يا خانواده اش است نه بنا به دارايي پسر يا خانواده اش...
جالب اينكه همان خانواده وقتي مي خواهند عروس بگيرند بايد تعهد سنگين تر از مجاز در شرع بدهند و وقتي داماد مي گيرند اينبار تعهد بيش از حد مجاز شرع مي گيرند.
آيا در اين نوع ازدواج ها بالاترين لذت بيش از همبستري خواهد بود؟
آيا لذت محبت و ايثار و گذشت را خواهند چشيد؟
آيا در اين نوع ازدواج ها انساني تربيت خواهد شد كه جانش را در راه خدا و در دفاع از مسلمانان فدا كند؟
آيا ترويج زنا و روابط آزاد و نامشروع كه در آن مهريه نيست، تعهد نيست، فريب عادي است، قانون مزاح است و غيره از مصاديق اين نوع ازدواج هاي غيرشرعي ولي مورد تائيد قوانين نيست؟


من نگران آينده جامعه اي هستم كه فرزندانم در آن بزرگ خواهند شد و گرفتار هنجارهاي غيرشرعي آن خواهند شد. هنجارها و عرف هايي كه دشمني با خدا و دين خداست.
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ صبح
پاسخ: سلام. صحيح مي‌فرماييد. دقيق و درست توصيف فرموديد. اين دغدغه‌اي‌ست كه حقير هم دارد. واقعاً مسأله بدي‌ست. در اين سال‌ها فرصت‌هاي زيادي پديد آمده تا ازدواج مجدّد كنم، با زنان زيادي صحبت شده، معرفي كه شده‌اند، حرف زده‌ايم، تا به بحث مالي و عقد دائم و مشكلات آن مي‌رسيم، مهريه مي‌شود «پشتوانه» و كار خراب مي‌شود و نمي‌توانم زير بار بروم. آخرش را همان اول مي‌گويم، به همه مواردي كه براي ازدواج پيش آمده: «قوانين ازدواج در جامعه ما اسلامي نيست و من نمي‌توانم به اين قواعد ساخته بشر كه با فطرت انسان ناسازگار است پايبند باشم، پس عقدنامه‌اي امضا نمي‌كنم كه كوهي از قانون‌هاي استثماري بر سرم خراب شود». به اين‌جا كه مي‌رسم رابطه به هم مي‌خورد و تمام مي‌شود! اصلاً در چنين ازدواجي مواسات نيست، دوست داشتن هم صوري‌ست، تظاهر است. فرمايش درستي فرموديد. از لطفي كه به نوشته‌هاي حقير هم داريد سپاسگزارم. منّت بر سرم مي‌گذاريد كه مي‌خوانيد. اميد كه اتلاف وقت نباشد و عمر خوانندگان هدر نشود. التماس دعا دارم و در پناه خدا باشيد پيوسته. ياعلي
آيدا: به نظر من كه اگه مردها لياقت اينو دارن كه به خاطر مهريه بيافتن زندان و ان شاء الله كه تا ابد همون تو بپوسن كه با زن هاشون عين برده كه سهل است عين حيوون رفتار ميكنن. دست رو زن بلند ميكنن. زنو تو خونه حبس ميكنن. خيانت ميكنن. حالا اينا كه سهل است با پدر زن و مادر زنشون هم عين غلام حلقه به گوش رفتار ميكنن. تازه به زن كه سهله بلكه تو روي پدر زن و مادر زن فحاشي هم ميكنند. خدا ان شاءالله اين مردهاي نامرد رو خودش خوار و ذليل كنه. مردهاي الان مرد نيستن كه. فقط ميان دختر مردم رو ميگيرن ميبرن بدبخت ميكنن بعد كه كارتون به طلاق كشيد زن بد بخت آواره بشه مردها هم برن دختر 20 ساله باكره بگيرن و عشق و حال دنياشون رو بكنن. حتي براي زن مطلقه فرصت ازدواج هم پيش نمياد ديگه.شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ صبح
پاسخ: خداوند حق مظلوم را از ظالم مي‌گيرد. اگر در دنيا نشود، در آخرت حتماً مي‌شود. اين اعتقاد هر مسلماني‌ست. در پناه خدا.
زهرا: واقعا چه قانوني!
من مجبور به بخشش كل مهريه ام شدم به خاطر آبروم
با اينكه طرفم دروغ گفته بود خيلي....
بعد الان دارم با آقايي ازدواج ميكنم كه داره ماهي يك سكه و يك چهارم حقوقش رو بابت مهريه ميده!

يكشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۴:۵۴ عصر
پاسخ: قانون حمايت از خانواده پيش از انقلاب اسلامي تدوين شده است. و شگفت‌آور اين‌كه همچنان معتبر مي‌باشد و در دادگاه‌ها به آن عمل مي‌شود. بايد تغيير كند تا اين اتفاقات عجيب كه شما اشاره فرموديد نيافتد.
علي: سلام.همسرم تقاضاي مهر كرده ولي نميدونم چرا ابلاغيه شورا به دست من نرسيده والان من بايد مستقيما به دادگاه برم چطور ميتوانم لايحه ايي بنويسم و زمان دادگاهم را عقب بندازم .زمان دادگاهم 8برج ديگه است.لطفا راهنماييم كنيد
يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۹۶ - ۷:۲۹ عصر
پاسخ: سلام. در چنين شرايطي حتماً وكيل بگيريد. اين امور را وكيل بهتر مي‌تواند بفهمد. بنده اطلاع كافي ندارم.
علي م: سلام داداشي ، دمت گرم . من كه كلي استفاده بردم دادا ، اي ول.يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱:۵۵ صبح
پاسخ: سلام. موفق باشيد.
مرتضي: قانوني كه براساس قانون اساسي فرانسه بازنويسي بشه واسلاميزه بشه.ميشه شترمرغ.كه نه شتره نه مرغ.
نه اسلامي هست ونه سكولار.عاقبت نه زوج به حق خودش ميرسه نه زوجه.
اينم از وضعيت فساد اخلاقي و اجتماعي كه شاهدش هستيم.شايد مااشتباه ميكنيم هدف اصلا همينه كه به همين راه هدايت بشه جامعهپنج‌شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۸:۳۸ عصر
پاسخ: به مطلب درستي اشاره فرموديد. :(
مهرنوش: تو متن بالا جوري راجع به مردها صحبت شده انگار يه موجود مظلوم بي پناه هستن كه قرباني مهريه هستن بدون اينكه توجه بشه يه زن براي چي مهريه رو بايد اجرا بذاره. يه زن هيچ وقت دلش نميخواد زندگيش دچار چالش بشه ولي اونقدر مردها بد شدن كه گاهي ديگه نميشه زندگي رو تحمل كرد.و اينم بگم زن براي طلاق و بعد از طلاق هيچ حق و حقوقي نداره. شوهر من بيمار بود و قبل از عقد بهم نگفته بود . بعد از عقد فهميدم ولي اثبات بيماري خودش يه پروسه ي يكساله س. از طرفي همه ي حساب هاشو خالي كرد و همه چيزو به نام مادرش كرد. الان من يه دختري ام كه با صداقت با همسرم ازدواج كردم و الان با وجود بيماري حادش مجبور به طلاق هستم و رسما به خاطر گناه نكرده شدم انگشت نماي فاميل . برچسب مطلقه روم خورده و دستم به هيچ جا بند نيست دادگاه براي مهريه برجي 200 تومن براي من بريده درحاليكه همسرم داراي تمكن مالي و حقوق بالاس. نميفهمم شما چي داريد ميگيد چطور ميتونيد در مورد حقوق نداشته ي يه زن اينقدر وقيحانه صحبت كنيدپنج‌شنبه ۱۶ دي ۱۳۹۵ - ۶:۰۳ عصر
پاسخ: شما نسبت به قوانين موضوعه خانواده آگاهي كافي نداريد. اگر قوانين مربوطه را مطالعه بفرماييد، نگرش متفاوتي پيدا خواهيد كرد. ضمن اين‌كه مي‌دانيم هرگز نمي‌توان گفت: مردها خوب‌اند و زن‌ها بد،‌ يا زن‌ها خوب‌اند و مردها بد، قطعاً چنين گزاره‌هاي دور از واقعيت هستند. هر انساني، چه مرد و چه زن، يك انسان است كه مي‌تواند خطاكار و فريبكار و ظالم باشد، يا خوب و پاك و باانصاف. إن‌شاءالله مشكلات همه زنان و مردان جامعه ما مرتفع گردد.
رضا: خدا خيرت بده
تر خدا اين تعارضات قوانين با احكام شرعي را به گوش مسئولين برسانيد.مخصوصا در بحث مهريه
شايد خيل عظيم زندانيان رهايي يابند
ياعليچهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ صبح
پاسخ: إن‌شاءالله به لطف خدا مسئولين بتوانند به وظايف خود عمل كنند و اشتباهاتي كه از دوران پيش از انقلاب در قوانين حقوقي ما باقي مانده است را برطرف نمايند. ياعلي
سارا: مرسي از وبلاگ خوبتونجمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ صبح
پاسخ: تشكر.
reza: باسلام
اينجانب چندماهي است كه عقد كردم و با خانومم همبستر بودم و پدرم تازه فوت كرده كه دو منزل مسكوني از ايشان به جامانده كه در يكي برادرم وو در منزل ديگر مادرم وخودم زندگي ميكنيم و از طرفي خودم ملكي ندارم ايا همسرم ميتواند مهريه خود را از ملك پدريم كه خانوادم توش زندگي ميكنند طلب كند
اياميتواند از قانون حبس استفاده كند باتوجه به ههمبستري ما
جمعه ۴ تير ۱۳۹۵ - ۳:۲۴ عصر
پاسخ: سلام. متأسفانه در اين مسائلي كه فرموديد اطلاع كافي ندارم. بهتر است به يك وكيل متخصص در مسائل خانواده مراجعه بفرماييد. معمولاً دفاتر وكالتي كه پيرامون شعبه‌هاي دادگاه خانواده مستقر هستند، در اين مسائل بيش از ساير وكلا تمحض دارند. ولي به نظر مي‌رسد چون شما ارث مي‌بريد از اين دو ملك، احتمالاً ايشان مي‌تواند اقدام قانوني انجام دهد. حق حبس هم معمولاً با عروسي و رفتن دختر به خانه شوهر باطل مي‌شود. ممكن است منكر شوند و بتوانند از حق حبس استفاده كنند. حتماً بايد حضوري با وكيل مشورت كنيد تا در جريان جزئيات بتواند نظر بدهد. موفق باشيد.
احدي:


با سلام و عرض خسته نباشيد

مطالباتون بسيار خوب و كاربردي بودفقط لطفا در مورد همزماني دادخواست طلاق و مهريه هم توضيح بفرماييد

درضممن در صورت گرفتن وكيل براي دريافت مهريه، لفا بفرماييد وظيفه وكيل تا چه مرحله اي است؟؟ تاصدور حكم قطعي اجراي مهريه يا در مراحل اخذ مهريه هم اگر زوجه دچار مشكل شد وظيفه حل و فصل آن با وكيل است

دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ صبح
پاسخ: سلام. درباره وكيل، هر چه توافق شود همان معتبر است. يعني نشنيدم قانون و روال خاصي حاكم باشد. طرفين تصميم مي‌گيرند تا چه مرحله‌اي وكالت ادامه داشته باشد. در مورد هم‌زماني دو دادخواست، متوجه مشكل نمي‌شوم. معمولاً اين دعاوي در شعبه‌هاي مختلف دادگاه رسيدگي مي‌شود. در شهر ما كه اصلاً تصميم مهريه را در شوراي حل اختلاف گرفتند و به شعبه دادگاه ارجاع ندادند، مگر بعد از عدم رضايت زوجه و درخواست وي براي تجديدنظر. خيلي از دادخواست‌ها در مسائل خانوادگي به صورت هم‌زمان رسيدگي مي‌شوند و بنده نديدم كه مشكلي در بين باشد. مهريه و طلاق هم از نظر حقوقي هيچ ارتباطي با هم ندارند. حتي اگر طلاق هم جاري نشود، مهريه سر جاي خود هست. موفق باشيد.
ناصر: سلام.ميخواستم بپرسم بعد از اينكه حكم دادگاه اجرايي شد و پرداخت اقساط مهريه شروع شد اگر تأخير در پرداخت مهريه به وجود بياد چه اتفاقي ميوفته ؟
آيا ممكنه حكم تقسيط مهريه باطل بشه و بخواهند كل مهريه را يكجا بگيرند؟
يا پس از چند بار تأخير در پرداخت اقساط مهريه باعث ميشه مشكل پيش بياد و چه مشكلي پيش مياد؟پنج‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱:۵۲ صبح
پاسخ: سلام. تا آن‌جا كه بنده ديده و شنيده‌ام، هر بار كه يك قسط عقب بيافتد، زوجه مي‌تواند از دادگاه حكم جلب بگيرد و برود كلانتري و با مأمور بيايد و زوج را بازداشت كند. اگر زوج در پاسگاه آن قسط يا اقساط معوّقه را پرداخت كرد آزاد مي‌شود، و الا در بازداشت مي‌ماند تا دادگاه حكم به حبس بدهد و زوج برود زندان تا زماني‌كه يا دوباره تقاضاي اعسار داده و دادگاه مبلغ قسط را كاهش دهد و يا اقساط را تأمين و پرداخت نمايد. بنابراين با هر بار تأخير از هر قسط زوجه مي‌تواند حكم جلب بگيرد. اما اين‌كه اعسار و تقسيط مهريه باطل بشود، بنده تا به حال نشنيده‌ام و بعيد مي‌دانم ممكن باشد. اما خوب است كه با يك وكيل به صورت حضوري مشورت بفرماييد، تا شرايط شما را دقيق بررسي نمايد. موفق باشيد.
نازنيين: سلام همه مردا دروغگو هستنچهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۹:۲۳ صبح
پاسخ: سلام. تشكر.
زكيه: با سلام ممنونم كه خيلي واضح مراحل رو گفتيد فقط من يه سوال داشتم اگه برعكس باشه وزوج دادخواست طلاق داده باشه وگواهي عدم سازش صادر بشه وبه زوج ابلاغ بشه كه بايد تمام حقوق ومهريه زوجه را يكجا بدهد قبل از طلاق. وزوج هم دادخواست اعسار دهد ايا همين مراحل تكرار ميشود ؟در حالي كه زوجه اصلا راضي به طلاق نيست وتا الان مهريه خود را هم مطالبه نكرده ممنون ميشم راهنماييم كنيديكشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ صبح
پاسخ: در اين زمينه بهتر است به يك وكيل مراجعه فرموده، پرسش بفرماييد. بنده تنها آن‌چه تجربه كرده بودم را نوشته‌ام. همه شرايط و حالات را مطلع نيستم.
حامد: با سلام اين قانون حق حبس رو كه براي خانم ها قائل شدند چه قانون بي خود وبي حساب و كتابي هست خانم تو خونه ننش نشسته نفقه و مهريه مي گيره پدر بي غيرت دختر هم دست رودست گذاشته مال مفته ديگه دخترا تو عقد يه پولي از شوهر اول در ميارن بعد پسر بدبخت مجبوره طلاق بدش اينجوري ديگه ميره تمام جهيزيه اش رو كامل مي كنه پدر بي غيرت دختر هم از خدا مي خواد انشالله كه اين قوانين ما درست بشه كه جوانان ما ترس از ازدواج نداشته باشند و به راه خطا كشيده نشوند
پنج‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۷:۳۳ صبح
پاسخ: سلام. تصوّر بفرماييد ساعت مچي‌تان بشكند، ببريد ساعت‌سازي، بگويد قطعاتش را ندارم، ولي دو تا ساعت مچي ديگر را بردارد، از هر كدام چند چرخ‌دنده برداشته قاطي ساعت شما كند، قطعاتي كه با هم جور نيستند. اين ساعت براي شما درست كار خواهد كرد؟! نظام حقوقي ما در حال حاضر اين‌چنين است. قرار است اسلامي باشد، ولي بخش‌هايي از قوانين را از نظام حقوقي فرانسه وام گرفته‌اند، پيش از انقلاب، بخشي را هم ذوقي و سليقه‌اي افزوده‌اند، شده قوانيني كه تا كنون پابرجاست. بسياري از قوانين موضوعه دادگاه‌ها تدوين‌شده از قبل انقلابند. اين مي‌شود كه ملاحظه مي‌فرماييد. اگر خداوند حق حبس را در اسلام قرار داده است، حق طلاق را هم به مرد داده، اذن و تمكين را نيز. حضانت فرزندان نيز با پدر است. اما مخلوط شدن قوانين اسلامي با قوانين غيراسلامي كار را دشوار نموده. خداوند رحم نمايد و زمان دهد تا مسمانان بتوانند مشكل را حل نمايند.
hana: باسلام خانمي 18ساله هستم يكسال و نيم عقدكردم نه ماه پيش عموي همسرم فوت كردوارث زيادي به دخترعموي همسرم رسيد بعد از اين اتفاق همسرم عوض شد و خود وخانواده اش اصراردارندتوافقي از همسرم جداشوم و ايشان قصد ازدواج با دخترعمويش رادارد و بهانه شان براي طلاق من اين است كه انتخاب مادر اقا پسربودم و پسرخودش تمايل به ازدواج بامن نداشت واخرين بار كه به خانه شان رفتم مرااز خانه شان بيرون كردبااين سن كم جزخداپناه ديگه اي ندارم تكليفم چيه؟به اخرين راه متوصل شدم و مهريه ام رااجراگذاشتم.مهريه من 150 سكه است باتوجه به بيكاربودن اين اقا ونداشتن مال چقدر ازاين مهريه پيش و قسطش به چه صورت است؟اين اقادومليون و پانصداز پدرم قرض گرفتن و پس نمي دهندوحالامي گويندتوافقي جداشيم ميخام بدونم مهريه به اندازه اي به من ميرسه كه قرض اين اقابه پدرم اداشود و خرج عقدي كه پدرم كرد برگردانده شود؟به ما خيلي ظلم شده شماروبه خدازودتر جوابمو بديد.
دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ عصر
پاسخ: محاسبه نحوه پرداخت مهريه و اقساط آن كاري نيست كه توسط بنده قابل انجام باشد. قاضي دادگاه پس از شنيدن حرف‌هاي شما و ايشان و استعلام و كارشناسي نظر خواهد داد. اما بهترين راه حل در كارهاي حقوقي هميشه مراجعه به وكيل است. در خيابان‌هاي اطراف خانه خود حتماً يكي دو دفتر وكالت مي‌بينيد. به وكيل مراجعه نموده، مدارك ازدواج خود را ارائه كرده و قضيه را بگوييد. وكيل با توجه به شناختي كه از دادگاه‌هاي محلّي دارد و قوانيني كه مي‌داند مي‌تواند بهترين راه‌ها را به شما نشان دهد. إن‌شاءالله حق به حق‌دار برسد.
[حذف نام]:
سلآم ميشه ازتون خواهش كنم جواب منو برام بفرستيد.خيلي موضوع برام مهمه.همسرمن درخواست تقسيط مهريه داده بوداماروز رسيدگي ب دادگاه نيومد حالا چي ميشه من بايد چكاركنم؟توروخداجواب بديدسه‌شنبه ۱۵ دي ۱۳۹۴ - ۶:۱۸ صبح
پاسخ: در اين زمينه اطلاعات زيادي ندارم. بايد با يك وكيل مشورت شود. شايد مشكلي برايشان پيش آمده كه به جلسه دادگاه نرسيده‌اند. همه اتفاقات لزوماً مغرضانه و تعمّدي و از روي نيّت پليد نيست. شايد خيلي ساده خودروي‌شان خراب شده و در راه مانده‌اند! شايد هم پشيمان شده يا حالات روحي مناسبي براي شركت در جلسه دادگاه نداشته‌اند. در هر صورت به نظر مي‌رسد شركت نكردن در جلسه اعسار به ضرر شوهر باشد و طبيعتاً ايشان به نفعش بوده تا شركت نمايد.
سعيد: خيلي آموزنده بود. ولي در واقعيت مرد ها حقي ندارند.
زن من بچه را هم با خود برده تقاضاي مهريه و نفقه هم كرده.
من كاري از دستم برنمياد از لحاظ قانوني.
قانون براي افراد ابرومند هست.

شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱:۳۷ عصر
پاسخ: متأسفانه قوانيني كه در اين زمينه وضع شده‌اند، با آن‌چه بايد باشند فاصله دارند. قوانيني كه پيش از انقلاب و با نگاه‌هاي غيراسلامي تدوين شده‌اند، گاهي همچنان در محاكم قضايي اعتبار دارند. آن‌چه نيز در اين سال‌هاي اخير اضافه شده، گاهي بر اساس عقول افرادي بوده كه خود را عاقل‌تر از شارع پنداشته، براي بشر نسخه‌اي به گمان خود بهتر پيچيده‌اند. و اين شده كه مي‌بينيد! خدا إن‌شاءالله فرصتي براي مؤمنين فراهم نمايد، تا قوانين را اصلاح نمايند، پيش از آن‌كه دير شود.
امير: سلام مردي 30 ساله هستم كه 10 سال تمام شبانهروز كار كردم تا توانستم براي خودم مغازه و خانه بگيرم و الان در زندگي به مشكل خوردم و زني را گرفتم كه از هر لحاظ دنبال تلكه كردن من است و بابت مهريه همه چيز را توقيف كرده و الان به خانه برگشته بعد يك سال اما هنوز پرونده را مختومه نكرده و من هر روز با ترس و لرز به زندگي ادامه ميدم طوري شده كه بيماري اعصاب گرفتم ولي دلم نميخواد دسرنج سالها تلاشمو بدم بهش تا بهم بخنده تورو خدا راهنماييم كنين از سر اين آدم خلاص شم و بفهمم زندگي كردن روجمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۹:۳۶ عصر
پاسخ: هر پرونده مقتضيات خود را دارد. بهتر است در شهر خود، اطراف محل زندگي، دفتر وكالتي بيابيد و با وكيل مشورت نماييد. او با ديدن پرونده مي‌تواند راهكارهايي را به شما پيشنهاد نمايد. إن‌شاءالله خداوند ياري نمايد و قوانين نادرست حقوقي موجود برطرف گردد تا ديگر چنين مسائلي روي ندهد. موفق باشيد.
اخم: سلام خيلي به من كمك كردي خدا خيرت بده واقعا دوست دارم برادر بخدا زن گرفتن مثل مغز خر خوردنه نگو نيست هست توجيح نداره زنم بچه پانزده روزه رو برداشت فرار كرد خونه ننش تا خونه به نامش بشه هفت ماه بچمو نديدم بچم از يادم رفتهپنج‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ صبح
پاسخ: سلام. واقعاً دشوار است. خدا به شما صبر عنايت فرمايد. موفق باشيد.
يكي: سلام بنده 300عددسكه داشتم 5تاشوبذل كردم بعدباقي مانده رودرخواس كردم وتاقبل ازجواب اجراعيه من تقسيط زده وقاضي پيش قسط 3تاوهر5ماه يدونه ولي ابلاغ نشده ومن جلبوگرفتم وبردم گرفتن والان ميگن اون 3تاروبهت ميديم كمكم كنيد چكاربايدكنم خواهش ميكنم راهي يادبدين بهمسه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۳:۱۱ عصر
پاسخ: سلام. اگر ايشان تقسيط كرده، چرا شما پيش از ابلاغ، حكم جلب گرفتيد؟! آيا اين ناشي از يك نيّت مثبت است يا يك نيّت منفي؟! اگر قصد شما رسيدن به حق‌تان است، يعني مهريه، خب بايد صبر كنيد تا قسط به قسط پرداخت شود. ايشان هم كه قبول كرده است قسطي پرداخت كند. اما اين زرنگي كه پيش از ابلاغ حكم تقسيط، فوري حكم جلب بگيريد،‌ اين‌ها منشأ ديگري دارد؛ اين‌كه مي‌خواهيد ايشان را «بچزانيد»، «بسوزانيد»، «له كنيد و نابود سازيد». هدف در دعاوي خانوادگي معمولاً اين‌چنين است. خيلي از دادخواست‌ها فقط به چنين نيّاتي پيش مي‌روند. چنين روندي اصلاً صحيح نيست و بنده نمي‌توانم كمكي نمايم. شما ايشان را با مأمور پليس، دستگير كرده‌ايد و قبول كرده است سكه‌هاي مهريه شما را بدهد، چه از اين بهتر؟! آيا اگر مثلاً ماشين خود را فروخته بوديد و از مردم چك داشتيد، برگشت مي‌زديد و حكم جلب مي‌"گرفتيد، تمام خواسته شما آيا اين نبود كه پول شما را بدهد تا رهايش كنيد؟ اگر مي‌"گفت: «پول را مي‌دهم» كه قطعاً شما انگار دنيا را داده باشند، خوشحال مي‌شديد و مي‌گفتيد: «خب از اول مي‌دادي كه حكم جلب نگيرم و دستگيرت نكنم و خود و من را اين‌قدر به زحمت نمي‌انداختي!» ما در مسائل حقوقي معمولاً اين‌طور رفتار مي‌كنيم. ولي تا قضيه زن و شوهر پيش مي‌آيد، قصه تبديل مي‌شود به «گرفتن انتقام». پناه بر خدا.
الميرا: ببخشيد واضح نگفتم مي خوام بدونم اقساط عقب مانده مهريه را 1-طبق راي قبل از اعسار به من مي دهند يا 2-طبق راي جديد و بعد تجديد نظر به من پرداخت ميشود ، اگر در حالت بعد راي جديد است ايا از موقعي كه شوهرم دادخواست اعسار داده محاسبه ميشود يا بعد از راي دادگاه مهريه ام كمتر مي شود و اقساط گذشته به من پرداخت ميشه ...ممنون اگه جوابمو فوري بدهيد ...خيلي استرس دارمسه‌شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱:۴۳ عصر
پاسخ: اطلاعي ندارم. به يك حقوق‌دان يا وكيل دعاوي مراجعه بفرماييد.
الميرا: با سلام مهريه من 500 تا سكه بود 200 عددش رو مطالبه كردم اما چون شوهرم اموالشو به نام كساي ديگه كرده بود نتونستم مالي ازش معرفي كنم ، براي پيش پرداخت 22 عدد و 2 ماه يكبار 1 سكه تمام راي دادن اما اعسار داد و 22 عدد پيش پرداخت به 12 عدد كاهش يافت ...حالا بعد 6 ماه دوباره اعسار داده و 4 الي 5 عدد بايد مي پرداخته كه پراخت نكرده ...سوالم اينست كه الان تكليف اون 4 يا 5 تا سكه تمام من چي ميشه ؟ ايا از وقتي كه براي اعسار اقدام كرده حسابه كه بايد منتظر بمونم ببينم چي ميشه يا تا راي نهايي ربطي به ميزان اقساط گذشته نداره......طورو خدا كمكم كنيد نياز فوري دارم 13 ارديبهشت دادگاهمهسه‌شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱:۲۹ عصر
پاسخ: در اين خصوص بي‌اطلاعم.
خيري: سلام.ممنون واسه توضيحاتتون ولي اين وسط مثتثنيات چي ميشه بعد يه زن چهجوري ثابت كنه مرد شغل آزاد داره.قبول كنيد قانون شفافيت نداره براي زن قانون حمايتي نيست.بعدم مگه تمكين زن قسطيه چيه هم نميتونه جدا شه هم حق و حقوق نداره چه ميخوان جونشو. آخه اين ادبيات غلطه. قبل از مرد و زن كردن انسانيت رو ببينيم شرايط و فرهنگ حاكم رو ببينيم از تحصيلكرده ها و انسان هاي با ايمان و مسلمان بيشتر انتظار ميره شما تو يكي از نوشته ها خودتون به تفاوت بين موقعيت مردو زن بعد ازدواج اشاره كردين زن فقط يه مهريه داره اونم كه تحت فشار بايد ببخشه تا بتونه از بلاتكليفي نجات پيدا كنه خب اين خوب نيست اصلا مسيله مهر خالي نيست عواقب بعد طلاق و هزار چيز ديگه بياين سعي كنيم به همديگه كمك كنيم نه جداسازي بعدم انصاف رو داشته باشيم.سه‌شنبه ۲ دي ۱۳۹۳ - ۷:۵۰ عصر
پاسخ: سلام. البته كه رعايت انصاف مهم‌ترين نكته در زندگي‌ست. تمام اين دادگاه‌ها و مسائل حقوقي دقيقاً مربوط به آدم‌هايي‌ست كه منصف نيستند. انسان‌هاي سالم كه كارشان به اين‌جاها نمي‌كشد. اگر زن و مرد هر دو «انسان» باشند، اخلاق داشته باشند و انصاف، هيچگاه دچار اين مسائل نمي‌شوند. زن، طلاق بخواهد، با مرد دوستانه صحبت مي‌كند، او را راضي مي‌نمايد. مرد اگر مهريه را ندارد بدهد، با زن مهربانانه سخن مي‌گويد، زن هم شرايط واقعي را مي‌بيند و درك مي‌كند. مسأله در جايي حادث مي‌شود كه يكي از طرفين، يا هر دو، از مسير انصاف و انسانيت خارج شده، چون گرگي به جان يكديگر مي‌افتند و مي‌خواهند كه هم را بدرند، دقيقاً در همين نقطه است كه قانون وارد مي‌شود. قانون كه نمي‌خواهد انصاف را حذف كند، انصاف قبل از رسيدن قانون نقض شده بوده، قانون مي‌خواهد جلوي آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از گرگ‌صفتي بعضي اعضاي جامعه را بگيرد. قانون مي‌خواهد آسيب جامعه كم شود. از اين رو، فرمايش شما كاملاً متين و استوار و صحيح است. دو نفر، زن و مرد، در كنار هم و دوستانه بايد مشكلات خود را حل نمايند. موفق باشيد.
فرهاد: با سلام اقا من نوكرتم اينقدر كه قانون را خوانده بودم اما حليم نشد حتي انرا حفظ كرده بودم و لي با اين فلوچارت شما براحتي همه مطلب دستم امد واقعا فهم ان راحت است لطفا براي بقيه قوانين كه مردم زياد با انها سروكار دارن هم همين كار را بكنيد با تشكر
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۳:۲۹ عصر
پاسخ: مي‌داني چرا؟! زيرا آن‌چه در آئين دادرسي مدني آمده، آن چيزي نيست كه اكنون در دادگاه‌ها اجرا مي‌شود. بنده چون اين مسير را طي كردم، دانستم كه چه روندي در دادگاه وجود دارد. يه مطلب جالب: بعد از اين‌كه اين فلوچارت‌ها را كشيدم، يكي از دوستان سابق كه در دادگستري كل كار مي‌كرد پيام فرستاد كه پيشنهاد داده به مسئولين خودش كه چنين فلوچارت‌هايي را طراحي نمايند و در دادگاه براي استفاده عموم نصب كنند. خيلي خوشحالم كه اين كار ناقابل مورد استفاده شما قرار گرفته است. بنده را از دعاي خير فراموش نفرماييد. ياعلي
چاپار سافت: سلام. با توجه به محتواي خوبي كه داريد، خوشحال ميشم اگر با هم تبادل لينك داشته باشيم. لطفا سايت من رو ببينيد و اگر مايل بوديد توي سايتم (www.chaparsoft.com) برام پيغام بگذاريد تا تبادل لينك كنيم
چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱:۳۸ عصر
پاسخ: !
مجتبي: از شما دوست عزيز به خاطر احساس مسئوليت در جوابگويي به سوالات، كمال تشكر دارد.پنج‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۷:۱۷ عصر
پاسخ: :)
مجتبي: از راهنمايي دلسوزانه تان كمال تشكر را دارم . حدس شما كاملا صحيح است (شهر بندرانزلي - شمال كشور) - حقيقت امر اين است كه خانواده خانم بنده سيد بوده و خاندانشان خود برتربيني شديدي نسبت به عام مردم دارند و خود را محقق در دخالت مستقيم در زندگي ديگران ( كل خاندانشان ) مي دانند و هر گناهي كه مرتكب شوند از ديدشان اشكالي ندارد ولي اگر بنده دقيقا همان گناه يا با مقدار خفيف تر انجام دهم با شديدترين ادبيات و منع ديدار با همسر مواجه مي شوم . "( كه دومين بارش حدود يك سال مي شود (نه تماس تلفني، نه ديدار و... - حتي شمره تلفن خانومم را عوض نموده اند )حتي با مراجعه به مشاوره ، مشاور محترم مادر زنم را مسبب مشكلات دانسته و محترمانه از خانومم مي خواهد كه مادر ايشان به نزدشان بروند يا تماس تلفني بگيرند كه مادر زنم زير بار نرفت( خودشان مشاور مدرسه راهنميي مي باشند با 24 سال سابقه و اين كار را كوچك شدن خود مي دانند)،حال با توجه به فرمايشات شما در پست هاي قبلي بنده از تاريخ 25/2/90 بايد در صورت درخوست خانم، نفقه را پرداخت كنم ؟" با تشكر فراوان از وقتي كه برايم قائل هستيد
پنج‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲:۴۰ عصر
پاسخ: بله، تا جايي كه مي‌دانم اگر در جلسه حاضر نشويد، زوجه اما اگر حاضر شود، معناي آن آمادگي ايشان براي تمكين است و طبيعتاً قاضي رأي خواهد داد كه زوجه تمكين عام داشته و شما نپذيرفته‌ايد و زوجه مي‌تواند تقاضاي نفقه نمايد و شما هم از تاريخ همان جلسه محكوم به پرداخت نفقه به صورت ماهانه خواهيد بود و اگر دو سه ماه پرداخت نكنيد، زوجه مي‌تواند دستور از دادگاه بگيرد و با حكم جلب شما را دستگير كرده و قاضي هم خيلي آسان مي‌تواند شما را به سه ماه زندان محكوم كند، علاوه بر اين‌كه نفقه را هم بستاند! به همين سادگي! يادتان باشد اگر پايتان به دادگاه باز شد، روال جاري اين است كه قوانين براي دفاع از حقوق زنان طراحي شده و فرض بر اين بوده كه مردان به اندازه كافي حق دارند و دادگاه جاي تأديه حقوق زنان است. البته كاملاً كلام شما را درك مي‌كنم، پدر و مادر من هر دو فرزند انزلي هستند. دايي و خاله و عمه و عمو و مادربزرگ و پدربزرگ هم انزلي بودند و بعضي هنوز هستند! آن فرهنگ را تا عمق وجودم مي‌شناسم و دردش را هم! حجم دخالت‌هاي اطرافيان را در زندگي جوانان نيز مي‌دانم. اما يك نكته؛ اين را هم مي‌دانم كه زنان اين شهر، لجباز و يك دنده‌اند غالباً... اگر بخواهند زندگي كنند، بلدند چطور دخالت‌هاي ديگران را نپذيرند. شايد خانم شما فعلاً كه در خانه مادر است ناگزير به اطاعت باشد، شما برويد، به خانه بياوريد، اگر توانستيد بهتر كه به شهرستان برويد، جايي دور از مادر، شايد خانم شما توجيه شود كه مستقل و روي پاي خود باشد و دخالت ديگران را ببرد. البته قطعاً اين مطلب بر تشخيص شماست و هيچ كس جز خودتان نمي‌تواند نظر دهد، چه برسد بنده كه هيچ نمي‌دانم جز همين چند كلمه. اما فقط به عنوان يك احتمال، اين‌كه شايد بعد از آمدن به خانه شما مسائل تغيير كند! مي‌توانيد يك فرصت بدهيد و با محبت كردن جذب نماييد. الله أعلم. خدا ياورتان باشد. دعايتان مي‌كند كه هر چه صلاح‌تان است پيش بيايد. ياعلي
مجتبي: با سلام خدمت شما دوست عزيز و عرض تشكر از راهنماييتان، ( نظر قبلي متعلق به بنده بود)،راستش ما هنوز زندگي مشترك رو شروع نكرديم و به زير يك سقف نرفته ايم و در دوران عقد به مشكل برخورديم و از آنجا كه خانوم دوشيزه نمي باشد راي دادگاه به نفع من شد و بنده با تهيه مقدمات زندگي مشترك(خانه و وسايل) شرايط اجراي حكم را مهيا نمودم ولي برخلاف نظر شما دادگاه اخطاريه داده كه 25/2/90 ساعت 10 صبح در دفتر شعبه آمده تا حكم اجرا شود و از آنجا با صورتجلسه انجام شده به سمت خانه مشترك برويم.حال با توجه به فرمايشات شما ، بنده اينطور برداشت كردم كه حتي با نرفتن من براي اجراي حكم تمكين ، خانوم از تاريخ 25/2/90 مي تواند ادعاي دريافت نققه را كند و با توجه به اينكه ما هنوز زندگي مشترك را شروع نكرده ايم و حكم دادگاه نشاندهنده عدم تمكين زن قبل از اين تازيخ است، نفقه قبل از تاريخ 25/2/90 به ايشان تعلق نمي گيرد. اگر نظر شما با برداشت بنده مغايرت دارد ، لطفا توضيح بنده را راهنمايي نمائيد . با تشكر فراوانپنج‌شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰ صبح
پاسخ: خيلي جالب است، اين از همان نكاتي است كه بنده در بعضي نوشته‌ها عرض كرده بودم كه ميان دادگاه‌ها به حسب نظر رئيس مجتمع تفاوت‌هايي وجود دارد. حدس مي‌زنم شما در شهرهايي مثل تهران و قم نيستيد. اين‌كه دادگاه اجراي حكم الزام به تمكين را بدون نياز به كلانتري بر عهده گرفته است، فقط در شهرهاي كوچك امكان دارد. با توجه به اين‌كه دوشيزه نيستند، پس نتوانسته‌اند از حق حبس استفاده كنند و همين است كه دادگاه به نفع شما رأي داده است. در شرايطي كه شما فرموده‌ايد، يعني اين‌كه هنوز زندگي مشترك شروع نشده است، خواهش مي‌كنم بيشتر درباره تصميم خود بيانديشيد. اگر يك سال گذشته بود يا دو سال و به مشكل برمي‌خورديد، مي‌توانست ناشي از شناخت روحيات ناسازگار طرفين باشد و تشخيص شما در عدم توانايي زندگي با زوجه قابل پذيرش‌تر بود. اما در شرايطي كه هنوز زير يك سقف نرفته‌ايد، سخت است بتوان گفت اين زندگي قابل ادامه نيست. لطفاً به اين نكته هم توجه بفرماييد كه ايشان بدون اين‌كه تجربه يك زندگي مشترك را داشته باشند مطلقه شده‌اند و قطعاً بسيار نتايج بدي براي زندگي آينده‌شان خواهد داشت. برادرانه تقاضا مي‌كنم حتماً قبل از اجراي صيغه طلاق، يك جلسه به مشاوره خانواده مراجعه فرماييد. حتماً در شهر شما چنين مركزي وجود دارد. مي‌توانيد از 118 بپرسيد و يا از خود دادگاه استعلام كنيد. خواهش مي‌كنم قبل از مراجعه به مشاوره خانواده اقدام به طلاق نكنيد. بنده پس از دو ماه مراجعه مشترك به مشاوره خانواده و وقتي مشاور گفت زوجه شما خودشيفتگي شديد دارد و بيماري شخصيتي و پدرش بيمار رواني است، ناگزير به طلاق شدم. به اين بيانديشيد كه مبادا در پيشگاه خداوند متعال، روزي كه مال و فرزند به كار انسان نمي‌آيد، شرمنده باشيد. خدا يارتان.
مجتبي: با سلام خدمت شما دوست عزيز و تشكر فراوان از شما بابت الگوريتم هاي شفاف و دقيقتان(تمكيم و مهريه)، سوالي از شما در باب نفقه داشتم، البته اين قسمت، قسمت مهريه است (شرمنده) : بنده در تاريخ 29/4/88 عقد كردم و خانم از تاريخ 4/2/89 از تمكين خاص و عام خودداري نموده( ايشان دوشيزه نيستند)بنده در مورخه 2/6/89 با دادن اظهارنامه پروسه را شروع و راي قطعي تمكين رو گرفتم و اجراي راي هم 25/2/ 90 هستش، حال سوالم از شما بزرگوار اين است اگر من در جلسه اجراي راي تمكين شركت نكنم،( در ابتدا خواستار تشكيل زندگي مشترك بودم ولي با مشكلات و رفتار هاي صورت گرفته از خانواده خمنومم شروع زندگي مشترك را صلاح نمي دانم) چه عواقبي براي من دارد و اگر خانوم درخواست نفقه كند، از چه تاريخي بايد نفقه را داد (تاريخ هاي ذكر شده در فوق)و تقريبا ماهيانه چقدر مي شود ؟ لازم به ذكر است پرونده مهريه در شرف صدور راي قطعي مي باشد ( 5 سكه پيش، 3 ماه يك سكه) با تشكر فراوان ،
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۶:۵۱ عصر
پاسخ: نخست اين‌كه بنده حقوقدان نيستم و تنها براي ارائه تجربه شخصي اين اطلاعات را ارائه نموده‌ام، پس من نيز يكي مثل خودت، اگر چيزي گفتم، گمان به قطعيت آن مبر و باز هم با بزرگان اين فن مشورت كن! اما پاسخ: اجراي تمكين جلسه ندارد، شما بايد از مسئول اجراي احكام همان شعبه‌اي كه رأي الزام تمكين داده، يك نامه بگيري به كلانتري محلي كه خانم زندگي مي‌كند (منزل پدرزن) و سپس به كلانتري محل مراجعه كني، آن هم در ساعات اداري. افسر نگهبان يك مأمور همراه شما به درب منزل پدرزن بفرستد. اگر زن گفت نمي‌آيم، مشكل شما حل است. چون گفتي نمي‌خواهي با ايشان زندگي كني. اما اگر گفت مي‌آيم، شال و كلاه مي‌كند و سوار ماشين مي‌شويد و مي‌آيد درب منزل شما و شما صورتجلسه را امضاء مي‌كنيد. در صورت دوم شما بايد از تاريخ 4/2/89 لغايت 25/2/90 نفقه را پرداخت كنيد. همه را هم نقداً. مگر اين‌كه ادعاي اعسار كني و تقسيط شود. يعني حدود يك سال كه حداقل نفقه ماهي 100 هزار تومان است. البته بستگي به قاضي دارد كه شرايط زندگي و سر و وضع شما را نگاه مي‌كند و از تيپ و قيافه و نشاني محل زندگي‌تان مي‌فهمد كه چقدر درآمد داريد و شأن زن شما چقدر است! در هر صورت حداقل يك ميليون و نيم بايد نفقه بدهيد. البته به شرط اين‌كه زوجه استشهاديه ببرد مبني بر اين‌كه شما در 4/2/89 او را از خانه بيرون كرده‌ايد. اما در حالت اول كه زن اعلام كند نمي‌آيد، خب حل است. هيچ نفقه‌اي بر شما نيست. البته يك نكته‌اي هم اين وسط هست كه چون بعيد است اتفاق بيافتد نگفتم؛ در صورت دوم، يعني آمدن زن به خانه شما همراه با مأمور، اگر زن انصاف داشته باشد و اقرار كند كه خودش از منزل خارج شده و تمكين عام نكرده است (چون تمكين خاص به دليل عدم قابليت اثبات اصلاً موضوع بحث در دادگاه نيست!) نفقه آن يك سال بر عهده شما نخواهد بود و تنها بعد از 25/2/90 هر چه در منزل پدرزن بماند، نفقه بر عهده شما مي‌افتد. اما چون نديده و نشنيده‌ام تا به حال كه زني در چنين شرايطي راست بگويد و از دروغ‌گويي بپرهيزد، فكر نكنم اين نكته به درد شما بخورد! اگر مي‌خواهي حكم تمكين را اجرا نكني، پس حداقل يك كاري كن، برو و يك استشهاديه از اهالي محل و همسايه‌ها بگير، آن‌هايي كه شاهد بودند زن شما از خانه خارج شده و شما بيرونش نكرده‌اي، يا مثلاً اطلاعي در اين خصوص دارند. دو سه نفر كافيست كه با ذكر نام و تلفن امضاء كنند. اين را به قاضي بده و ضميمه پرونده كن. اگر قاضي اين استشهاديه را قبول كند (كه احتمالش زياد است) نفقه معوقه ثابت نشده و فقط از 25/2/90 به بعد نفقه گردن شما خواهد افتاد. فقط يادت باشد كه استشهاديه دروغ جمع نكني و به انصاف رفتار كن، تا خدا هم روز قيامت كه خيلي مهم‌تر و سخت‌تر از اين دنياست با تو رفتار نمايد. نگاه كن برادر! همه اين بلاها سر من آمد، بله، سر ِ خود من! ولي اميدم به رحمت خدا بود. نه براي اجراي حكم رفتم و نه در دادگاه داد زدم و نه دروغي گفتم. تمام اين پرونده خانوادگي را كه مي‌بيني قصه خود من است كه داستاني نوشتم تا خوانندگان را لذت بخشد! اگر پايه هستي كه با خدا معامله كني، تمام سختي‌ها را تحمل كن! اما اگر مي‌خواهي حقت را بگيري، در گرفتن وكيل ترديد نكن. همين الآن يك ميليون تومان بده وكيل و تمام كارها را به او واگذار! ياعلي
ت: ببخشيد من يك سوال برايم پيش امده پس مهريه به چه دردي ميخورد اگر ضمانت اجرايي ندارد خب اگر مرد نمي تواند دهد از اول بگويد تا دختر بهش ندهند يا دختر با ان مقدار كه طرف مي تواند كنار مي ايد يا نمي ايد چرا سر دختر را كلاه مي گذارند از اول بگويند ما اين قدر بيشتر نداريم براي مثال يكي از اقوام ما همين كار را كرد نه از روي بد جنسي بلكه گفت من بايد راستش رابگم
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۶:۳۳ عصر
پاسخ: ضمانت اجرايي دارد، منتها به اندازه وسع مالي زوج. اگر خانه دارد، زوجه مي‌تواند بگيرد، اگر ماشين، بگيرد، اگر پول در بانك، بگيرد، اما اگر ندارد، چه چيز را بايد بگيرد؟ جانش را؟ عمرش را؟ كه به زندان تلف شود؟ إن قلتِ: سر دختر كلاه مي‌رود كه... قلتُ: مگر خانواده دختر وضع مالي خانواده پسر را نمي‌دانند؟ اگر ندانند و پسر دروغ بگويد كه اصلاً تدليس است و احكام خاص خود را دارد. اما اگر تحقيق كرده و وضع مالي پسر را مي‌دانند كه بيشتر از 5 سكه ندارد، وقتي 110 سكه مهر مي‌گذارند، خودشان نيز فرض كرده‌اند كه قصد گرفتن ندارند. اگر چه جمله «كي داده كي گرفته» نادرست است، ولي حكايت از علم زوجه به ناتواني زوج از پرداخت اين مبلغ دارد. پس پذيرفته است و چگونه موقع طلاق كه مي‌شود از پذيرش خود باز مي‌گردد و مطالبه تمام مهر را داشته باشد از چيزي كه وجود خارجي ندارد؟! خوب بود پاسخم؟!
ت: سلام اقا يا خانم صبر به نظرم شما كمي داريد فرافه كني مي كنيد شايد به خاطر فشاري ست كه تحمل مي كنيد اما مادر زن خب به نظرتان مبل را چه كند بگذاريد زير ديگ امام حسين چون اگر بخواهد بفروشد كه قيمتي ندارد پس عاقلانه ترين كار اين است كه خودشان استفاده كنند هر چي هم كه بگيد مهريه حكم خداست بايد اجرا شود مثل احكامي كه خدا بريا نماز قرار داده مي شود زد زيرش ،زن هم بايد به وظايفي كه خدا گفته عمل كند حالا چون چند نفر مي خواهند مهريه نمي توانند دهد بايد با فلسفه بافي زير اين حكم زد يا حتي چون چند نفر هم به فرض محال ازدواج كرده اند تا كاسبي كنند بايد اين حكم ملغي شود بعد هم چند در صد ازدواج مي كنند براي كاسبي هيچ كس دلش نمي خواهد بعد از رفتن برگردد مگر با كفن به خانه اخرت كه از ان گريزي نيست
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۱ صبح
پاسخ: هم در كامنت قبلي و هم در اين‌جا مشكله‌اي در كلام شما يافتم كه لازم است عرض كنم. ما گاهي دچار مغالطاتي مي‌شويم كه توجه به آن نداريم و همين سبب بسياري نتايج نادرست مي‌شود. در توقيع معروف حضرت (عج) كه از ناحيه مقدسه صادر شده با عبارت «فارجعوا الي رواة احاديثنا» اشاره به فقهاي شيعه شده است كه ما آن‌ها را مراجع تقليد مي‌ناميم. در صحيحه معروفه «الراد عليهم كالراد علينا» نيز رد كردن نظر فقها جايز شمرده نشده، مگر در استدلالي علمي ميان خود فقها. پس ما احكام الله را از طريق تقليد كسب مي‌كنيم. همان‌طور كه شما مي‌فرماييد حكم خدا پرداخت مهريه است، حتي اگر به قدر كوه قنطار باشد، وقتي فقها مي‌فرمايند قاعده «فنظرة الي الميسرة» واجب است، اين نيز حكم الله است. حتي در يك قرض ساده، شما اگر حتي ده ميليون تومان از بنده قرض بگيريد و بعد نداشته باشيد كه پس بدهيد، اسلام به بنده اجازه نداده است شما را مجازات كنم، نه حدّ شرعي دارد، نه تعزير و نه حتي زندان، نمي‌توان هيچ عملي عليه شما انجام دهم، مگر صبر... بلكه خداوند به شما روزي دهد و اگر وضع شما ميسور شد، از شما مطالبه كنم. اگر نداشته باشي شرعاً حق مطالبه ندارم! خب اين حكم الله است. در مهريه هم رأي فقهي همين است. هر بدهي مقيّد به قدرت بر تأديه است و اگر واقعاً‌ متمكن نباشد، مكلف به پرداخت نيست. حالا مغالطه اول اين است كه بخش اول را از حكم خدا بگيريم (وجوب پرداخت مهريه ولو كوه قنطار) و بخش دوم را از عقل خود ضميمه نماييم (عدم انصراف مطالبه در صورت عدم تمكن)، اين نمي‌شود. مغالطه دوم نيز بدتر از اولي است، همان كه در متن نوشته ذكر شده و مشابه آن در آراء شيخ يوسف صانعي ديده شد در سال‌هاي اخير، اين‌كه عقل را ملاك احكام شرعي قرار دهيم و بگوييم: «اين ظلم نيست كه زن را بدون مهريه رها كند؟ اي بي‌انصاف‌ها زن بعد از طلاق چه كند؟ در جامعه آواره شود؟ بدون مهريه؟ مهريه پشتوانه زن است، خدا حكيم و عاقل است، چطور ممكن است به زن ظلم كرده باشد؟» و نتيجه بگيريم كه حكم شرعي مهريه پرداخت در هر صورت ولو بالجبر است! اين مغالطه را خيلي دچار مي‌شوند اخيراً ملت ما... زيرا با مباني سكولاريسم بسيار سازگار است، مبنايي كه در زندگي ما بدجور داخل شده است! موفق باشيد. سپاس از توجه شما و نظرات ارزشمندتان. مسرور مي‌فرماييد. اين برادر صبور ما هم آن‌طور كه گزارش فرمودند شش‌ماه است دچار غضب مادرزن شده‌اند و رنجور از اين معادله گرفتاركننده نفقه در مقابل تمكين و اذن، جهزيه و مهريه براي لج‌بازي و بردن بچه‌ها براي چزاندن! ايشان البته هنوز شناس بنده نشده‌اند و هر چه انديشه مي‌كنم تطبيق نمي‌كنم با احدي از دوستان. مؤيد باشند إن‌شاءالله.
صبر:


سلام عزيزم

مهريه و تقسيط درد فرعي است . درد اصلي اينحاست كه مادر به فكر بيافتد از دخترش براي كاسبي استفاده كند . راه درآمد جديد بيابد . راهي براي ارضاي عقده هاي مالي پنجاه ساله اش . البته از مادري كه دلش رازي مي شود مبلمان داخل خانه دخترش را شبانه بدزدد و در روز روشن در پذيرايي خانه خودش قرار دهد و حتي حيا نكند از حرف مردم اين خيانب سهل است . عجبا از تمدن نحس غرب كه حقوقش هم نجس است . مهريه را تبديل ميكند به ناموس فروشي محترمانه و قانوني و كك هيچ كس هم نميگزذ . به آقاي مكارم هم بفرماييد سلمكم الله اخوي ...

شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹ صبح
پاسخ: چشم، اگر زيارتشان كردم عرض مي‌كنم: «سلمكم الله ابوي... :»
ت: ولي خيلي از مردان در طلاق مقصرند بالاخره زن بيچاره در اين جامعه ي بي در و پيكر بعد از طلاق چه كند اگر مهريه هم نباشد بعد هم قران مي گويد مهريه اگر كوهي از قنطار باشد بايد داد مهريه مال شخص است اگر مال شما را دزدي بدزدد اسلام مي گويد حالا كه نداري بنا بر يسر است پاشو برو خوش باش به نظر من براي حل مشكل بايد اسلام رعايت شود اخلاق اسلامي رعايت شود تا كسي به طلاق نرسد اين همه مشكل براي كمرنگ شدن قوانين اسلامي ست و مهمتر از ان اخلاق اسلامي جوانان ما وقتي ازدواج مي كنند به زندگي به عنوان ميدان جنگ نظر مي كنند اين خيلي بد است در صورتي كه اگر كسي طليعه ي عشق رهبري را مطالعه كند تازه مي فهمد كه بايد چگونه زندگي كرد ما يك دفعه بيشتر در اين دنيا نمي اييم پس بايد جوري زندگي كنيم كه هدر نرود زندگي كه همش با مرافعه باشد به چه درد مي خورد اين را بايد در سر جوانان نمود از رسم ها يا بهتر است بگويم خرافه ها اموزشي ست كه در سر سفره عقد مي دهند و از ابتدا به زوجين مي فهمانند كه وارد جنگهاي صليبي مي شويد كم نياوريد ان هم اين رسم خرافي ست كه از زمان قاجار مد شد كه سر سفره هر كس از زوجين زود تر پاي ان يكي را له كند او تا اخر رياست مي كند يا مثلا رسم مزخرف ديگري كه رسم است سيب مي زنند در كله عروس خوبه تا حالا كسي ضربه مغزي نشده بايد اين فرهنگ را بين جوانان راه انداخت كه مشاوره اي با هم زندگي كنيد البته نظر اخر را مرد دهد او هم از نظرات ديگر افراد خانواده استفاده كند البته نظرات خوب و براي اثبات خود لجبازي نكند مرد بايد بداند زن ريحانه است نه قهرمانه بداند با او چگونه رفتار كند و زن خواسته هاي نجومي نداشته باشد با هم بسازند اساسا در ازدواج سازش مساله مهمي ست ازدواج يعني قابليت تحمل تفاوتها نه ادم كردن همديگر خب اما جوانان ما ازدواج مي كنند تا هم ديگر را ادم كنند و هم ديگر را از نوع بسازند طرف مقابل هم كه گوشش مخملي نيست زير بار نمي رود و اغاز جنگ هاي جهاني بدين نحو كليد مي خورد
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۷:۵۶ صبح
پاسخ: پاسخ در كامنت بعدي يكجا ذكر شده است.
هك و امنيت: با سلام خدمت شما دوستانعزيز بنده سايت هك و امنيت را تازه راه اندازي كرده ام و با عضويت و اولين پست شما رتبه اي بالا را در سايت به خود اختصاص خواهيد داد
hack-amniat.vcp.ir
با تشكر
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶ صبح
بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر19نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها35نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر34نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر مجموعه‌نوشته‌ها27پست‌هاي دنباله‌دار وبلاگ
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها986طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها75براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها30همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگ1387با استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها2چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها10تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ1375نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ خاندان موشّحبا استفاده از سامانه شجره‌ساز خاندان حضرت زادبا استفاده از سامانه شجره‌ساز فروشگاهدسترسی به غرفه محصولات فرهنگی
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN