ميگويند آزمونهايمان توصيفيست
خب باشد
چه ربطي دارد به اين كار
به اين تقلّب بزرگ؟!
معلّم برگه امتحاني ميدهد
ميآورد خانه و رونويسي ميكند در دفتر
وقتي ميپرسم چيست؟
«معلّم داده در دفتر بنويسيم!»
فقط سؤالها را
فردايش
معلّم پاسخها را ميگويد
باز هم در دفتر مينويسد
ذيل همان سؤالها
ميگويد برويد در خانه و حفظ كنيد
بعد چه؟!
روز بعد كه مدرسه ميروند
روز آزمون گروهيست
هر چهار نفر با هم
دور هم
برگه را ميگذارند وسط
جوابها را مينويسند در برگه
يك برگه
دست سرگروه
هر چه را يكي نداند
ديگري كه ميداند
تكميلشده را ميدهند معلّم
تصحيح كرده و «خيليخوب» ميدهد
بعد چه؟!
شاهكارِ آزمون است اين
آخرين متد آموزش
روز بعدتر
فرداي روز آزمون گروهي
آزمون شخصيست
اينجاست كه معلّم همان برگه امتحاني را
كه يك صفحه پشت و رو بيشتر نيست
تحويل هر فرد ميدهد
دانشآموزان هم جوابها را مينويسند
و چند ميگيرند؟!
مگر ميشود «خيليخوب» نگيرند؟!
در شگفتم
نميگويم كدام فرزندم
نميخواهم مدرسه و معلّمش را لو بدهم
ولي يكي دو هفته است اين طور است
معلّم دارد امتحان ميانسال ميگيرد
تكتك درسها را
با اين روش
چه روشي؟!
روشي نوين در آزمون!
اين شاهكار آموزش را چه كنيم؟!
جادوگريست اصلاً
سؤال را سه بار تمرين ميكند
و جواب را القاء مينمايد
و ما والدين
آيا بايد خيال كنيم كه دانشآموزمان باسواد شده است؟!
شده است واقعاً؟!
به دليل فكر ميكنم
چرا معلّم اينطور ميكند
و فقط اين را مييابم:
در ارزشيابي برتر ميگردد
وقتي در هر درس فقط ده سؤال را ملكه دانشآموز كني
و همانها را مطالبه نمايي
مثل بلبل كه پاسخ دهند
هر بازرسي ميپذيرد كه بهترين بودهاي!
آيا دليل ديگري متصوّر است؟!