به نام خدا

در پارسي‌بلاگچه كنيم ۲۵

دوشنبه ۲۲ شهريور ۹۵ - ۹:۰ عصر

پيرو معرفي نامه مباحث استاد كه فرموديد در سالگرد ايشان منتشر شده ‌كه برايم فرستاديد.
‌قبلا فرموده بوديد كه استاد خودشان مباحث را براي اموزش با نظمي طبقه بندي ‌كرده بودند ‌و طي پانزده جلسه بيان.
‌آيا متن اون مباحث موجود هست؟
‌بنده كتابي پيدا كردم كه جداول آموزشي درش هست.
‌فكر كنم همان است كه شما فرموديد.
‌اما خيلي متوجه نميشم.
‌جداول"كاربرد عملي" و "اركان مدل نظري"و"فلسفه چگونگي"
‌اين كتابچه توسط آقاي حسينيان جمع آوري شده.

احسنت
خودش است
همين بروشور است
زرد رنگ
معروف به بروشور طبقه‌بندي آموزشي مباحث دفتر
اين تنها دوره بحثي از آسيدمنيرالدين است
كه بنده در آن حضور دارم
و با ايشان صحبت مي‌كنم
و در نوارها صدايم ضبط شده است :)
آخرين دسته‌بندي ايشان از مباحث خود
چند ماه قبل از رحلت

يك توضيح ابتدايي مختصر ايشان داده بودند
و آقاي حسينيان از روي آن جدول را توضيح داده
همين بروشور مبناي تشكيل جلساتي تبييني شد
كه در دفتر به صورت عمومي برگزار مي‌شد
در زيرزمين دفتر فرهنگستان

جلسه دومي كه خدمت استاد حسيني(ره) رسيدم
تقاضا كردم بيشتر وقت بگذارند كه هر هفته خدمت‌شان برسم و پرسش‌هايم را طرح كنم
ايشان فرمودند كه حال‌شان خيلي مساعد نيست
و دعوت كردند كه در اين بحث شركت كنم
و من هم به جلسه رفتم
پنج جلسه عمومي بود
كه تمام خانه‌هاي هر سه جدول را تشريح فرمودند
و پس از اين تبيين اجمالي
جلساتي را با آقاي پيروزمند ادامه دادند
كه به تفصيل توضيح دهند

خيلي خلاصه عرض كنم كه
جدول اول جدول روند است
روند دستيابي استاد حسيني (ره) به «فلسفه منطق» معروف خويش را
فلسفه نظام ولايت
نشان مي‌دهد

[تصوير در اندازه بزرگ]
ايشان با اصول انكارناپذير تغاير، تغيير و هماهنگي مواجه مي‌شوند
و براي پاسخ دادن به سه مسأله اغماض‌ناپذير
ناگزير مي‌شوند دست از اصالت ذات بردارند
اصالت وجود و اصالت ماهيت هر دو اصالت ذات هستند
و حتي اصالت ماده و انرژي
كه مبناي فيزيك قديم است
ايشان براي اين‌كه بتواند نسبت ميان وحدت و كثرت
نسبت ميان زمان و مكان
و نسبت ميان اختيار و آگاهي را به درستي تبيين نمايند
مجبور شدند به اصالت ربط
به عنوان يك مبناي فلسفي رو آورند
ولي اصالت ربط قادر نبود نسبت‌هاي سه‌گانه اغماض‌ناپذير را به درستي تبيين كند
لذا آن را ناقص تشخيص داده
به اصالت تعلق تبديل نمودند
يعني «ربط جهت‌دار»
نه ربطي كه دو طرف دارد و هيچ جهتي ندارد
و سپس مبناي اصالت تعلّق را
براي اين‌كه بتواند با اختيار سازگار باشد
به فاعليت تغيير دادند
اين اصالت فاعليت همان فلسفه نظام ولايت است

در جدول دوم، اركان نظري مدلي را توضيح مي‌دهند
كه فرهنگستان با آن مي‌خواهد جامعه را سامان دهد
زيرا اصل كار انبياء هدايت جامعه بوده
و كار ولاة اجتماعي در دوران غيبت نيز همين است
اصلاٌ تكليف ما همين است
براي اين‌كار ايشان يك مدل سه مرحله‌اي دارند
در ستون نخست نظام اصطلاحات ساخته مي‌شود
كه ولايت و تولي و تصرف از آن در مي‌آيد
كه به توسعه و ساختار و كارآيي نظام منتهي مي‌شود
هماهنگي و وسيله و زمينه
ظرفيت و جهت و عامليت
كه همه اين‌ها در كتابي كه آقاي پيروزمند نوشته‌اند
تبيين شده است
روش توليد تعاريف كاربردي

در ستون دوم نظام تعريف ارائه مي‌شود
و در ستون سوم معادلات

جدول سوم نيز اصل مدل است
همان مدلي كه قرار است اجرا شود
همان كه اركانش در جدول دوم بيان شده
همان كه در روندي كه جدول اول نشان مي‌دهد پديد آمده است
اين مدل سه بخش دارد
به تبع سه بخش اساسي از نظام اجتماعي
يك بخش آن مربوط به حوزه‌ها مي‌شود
همان ستون نخست
كه حجيت را متكفّل است
ستون دوم متوجه دانشگاه است
كه با علوم جزئي سروكار دارد
و قرار است بر اساس حجيتي كه از حوزه مي‌گيرد
بر اساس آن احكام كلّي
معادلات تصرف در جامعه را بسازد
و ستون سوم متوجه نظام اداره است
يعني دولت و تمامي قواي نظام
مقننه و قضاييه و ساير قوايي كه لازم است
اين‌ها بايد بر اساس معادلاتي كه توليد شده
در دانشگاه
مبادرت به تصرف در جامعه نمايد

اين سه جدول تمام بحث‌هاي فرهنگستان را بايد در خود جاي دهد
يعني هر عنوان از نوارها
يا جزوات
يا هر بحثي كه در جلسات مطرح شده
ضرورتاً بايد در يكي از اين 27 خانه قرار بگيرد
اين چيزي‌ست كه ظاهراً استاد حسيني(ره) مدعي هستند

پيش از اين ايشان يك دسته‌بندي ديگر داشتند
دسته‌بندي مربوط به سال 78 به نظرم
كه مقام معظم رهبري تشريف آوردند قم
و از نمايشگاه محصولات حوزوي تمامي نهادهاي حوزه علميه ديدن كردند
دفتر هم آن‌جا غرفه داشت
استاد حسيني (ره) يك جدول 27 تايي براي آن نمايشگاه درست كردند
كه به جاي روند، اركان، مدل
داراي 9 خانه براي حوزه
9 خانه براي دانشگاه
و 9 خانه براي نظام اداره بود
هر كدام از اين سه نيز داراي مبادي، مباني و مقاصد

آن دوره بحث كه اين جزوه آقاي حسينيان را شرح مي‌دهد
پياده شده
جزوه شده
و بايد در دفتر موجود باشد
بنده آن را نخوانده‌ام
ولي در چند جلسه عمومي نخست آن شركت داشته‌ام
همين‌قدر!

موفق باشيد


مطلب بعدي: چه كنيم ۲۶ مطلب قبلي: چه كنيم ۲۴

بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر13نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها33نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر32نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها721طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها65براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها22همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگ945با استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها1چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها7تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ862نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN