به نام خدا

در پارسي‌بلاگحل مشكل جبر و اختيار ۴

سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۹۱ - ۱۰:۰ صبح

پاسخ مسأله را در يك كتاب ديگر يافتم
پاسخي فلسفي به اين شبهه فلسفي كه از رابطه عليّت نشأت گرفته بود

نويسنده تفكيك قائل شده بود بين «قوّه اختيار» و «اختيار خاص»
فرض كنيد قصد رفتن به مشهد مي‌كنيد
نفس شما داراي قوايي است
يعني توانايي‌هايي دارد
كه يكي از آن‌ها توانايي اختيار كردن است
اين توانايي را از خلقت خود داشته
(يا به نظر بعضي از زماني خاص در سنّ رشد)
اما «اختيار رفتن به مشهد» يك پديده ديگري است
چيزي كه علّت مي‌شود براي مسافرت شما

پس اگر بگوييم قوه اختيار يك علّتي دارد
كه آن را پديد آورده
اين ربطي ندارد به اختيار خاصي كه شما مي‌كنيد
براي افعال خود
يعني علّت تنها قوّه را اعطا كرده
پس دليل نمي‌شود افعال شما غيراختياري شود و جبري گردد

خوب استدلالي است؟!
به نظر من كه نه!
آن را در دوره‌اي پذيرفتم
ولي بعد به اشكالي در آن برخوردم كه...

[اين بحث همچنان ادامه دارد]


مطلب بعدي: حل مشكل جبر و اختيار ۵ مطلب قبلي: حل مشكل جبر و اختيار ۳

بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر13نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها33نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر32نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها721طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها65براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها22همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگ922با استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها1چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها7تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ862نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN