«ما تا اصول فقه حكومتي نداشته باشيم، فقه حكومتي نخواهيم داشت»
اين جملهاي است كه چند دقيقه پيش
آيةالله العظمي جوادي آملي (حفظهالله)
در كنگره بزرگداشت مرحوم آخوند خراساني بيان كرد
حيفم آمد در وبلاگم ننويسم
كه اين حرف را سيدمنيرالدين حسيني الهاشمي (أعليالله مقامه الشريف)
بيست سال پيش مطرح كرد
و براي توليد اصول فقه احكام حكومتي
بيش از 200 جلسه بحث كرد
كه نوارهاي آن موجود است
و دو سال طول كشيد تمام جزوات آن را بخوانم و مباحثه كنم
دو دور بحث است
يك دور «مبادي» اصول فقه احكام حكومتي
و يك دور «مباني» آن
خداوند رحمتش كناد
و به آقاي جوادي آملي هم توفيقات كثير عطا نمايد!
الحمدلله الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية علي بن ابيطالب
نظرات
رضا:
سلام برادر بزرگوار
ضمن عرض تشكر نسبت به اشاعه اندوخته هاي دانشي خود، آيا امكان دريافت اين جلساتي كه فرموديد (اصول فقه حكومتي مرحوم منيرالدين) وجود دارد؟
سپاسگزارم
سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۶:۲۰ عصر
پاسخ: سلام. دفتر فرهنگستان علوم اسلامي همه جزوات مذكور را در اختيار دارد. نشاني سايت دفتر:
http://www.isaq.ir حضوري مراجعه بفرماييد، يا تماس تلفني بگيريد، تا از چند و چون كار مطلع شويد. ياعلي
اسدي:
سلام.موضوعم طلاق عاطفيه.حتما بخونين.
ممنون
يكشنبه ۴ دي ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۷ صبح
پاسخ: إنشاءالله.
دوستدار علم:
بنده احتمال ميدهم كه ايندو بزرگوار دو عنوان مشابه را به كار برده اند و نه اينكه مقصودشان از اين عنوان يكي بوده است و الله العالم.
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۶:۲۳ عصر
پاسخ: بله، اين احتمال هم خالي از قوّت نيست. اما در اينكه هدف هر دو از طرح اين بحث يكي بوده، حل چالشهاي تئوريكي كه فراروي انقلاب ميديدند، به نظر نميرسد ترديدي وجود داشته باشد. قطعاً كه خدا بهتر ميداند.
دوستدار علم:
ما كه نفهميدم اصول فقه حكومتي يعني چه؟
شما كه دو سال روي اين مساله كار كرديد ميشه ما رو هم روشن كنيد؟!
سهشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۷:۱۵ عصر
پاسخ: خُب ميتوانيد از آقاي جوادي بپرسيد! آنچه من فهميدم اين بود كه پارهاي از تكاليف متوجه حكومت است كه در شرايط عدم حكومت اين تكاليف فرض ندارد. حال يا وجوبشان معلّق است (به نظر سيدمنيرالدين) يا وجوبشان آمده و جون مشروط به تحقق حكومت هستند، وجود تكليف (واجب) در زمان حاكميت امكان مييابد. آنچه استاد حسيني(ره) در اين دو دوره بحث اصول به آن ميپردازند، بررسي احتمالاتي است كه اگر تكليف را بخواهد متوجه حكومت نمايد (نه فرد) با آن مواجه خواهيم بود. مثلاً بحث «طبقهبندي موضوعات بر اساس نظام حساسيت شارع مقدس» يكي از مهمترين بحثهاي ايشان است. ايشان معتقد است تغيير اولويتبندي ميان موضوعات ميتواند احكام را از مسير اصلي خود منحرف نمايد و فقه را در سطح «پاسخگويي به مسائل مستحدثه» نگهدارد، به معناي اينكه چون كفار قدرت موضوعسازي دارند، موضوعاتي ايجاد ميكنند كه فقه ناگزير به پاسخهايي است كه نتيجه آن سلطه كفار (سبيل) ميشود. لذا معتقد است كسي كه موضوعسازي را در اختيار داشته باشد، حادثهسازي را يعني، حاكميت بر جامعه در اختيار اوست. البته تمام اين مطالب جاي بحث دارد و هنوز بايد بيشتر مورد مداقه قرار گيرد. تمام استدلالها بايد بررسي شود و خلأها تكميل گردد. بنده هنوز قطعيتي در اين بحث ندارم. تنها چيزي كه برايم جالب بود، تكرار حرف آسيدمنيرالدين از زبان آقاي جوادي بود، همين!
اسدي:
سلام.براي اصولي شدن فقه در حكومت،بايد مردم هم ياري كنند.و مردم دقيقا كپي برداري نسبي اي از حكومت هستند و حكومت هم به اين صورت.
به تبع هر حكومتي نيازمند مردمش است.ما ايراني ها رو مد نظر قرار بدين ببينيد چقدر مردم ما داراي مشكل گريز از فقه و شرع دارند.به همان نسبت دولت دخيل است.چطوريه كه ملت با ماليات و....بايد خرج اقتصاديه دولت و ملت رو هم حساب كنه منتهي دولت......دولت كه نه بعضي سران بي مسئوليت دولت خودشونو زدن به خواب ناز و اگه كسي صداش درآد و اونا رو كمي بجنبونه و بيدار كنه مختل سياسي ناميده ميشه......بحثم رهبر نيست.بلكه كارگزاران دولتيه كه بارشون رو دوش ملت سنگيني ميكنه....مطلب بعديم طلاق عاطفيه.
در پناه حق
شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۳:۵۴ عصر
پاسخ: در پناه حق.
سلمان فارسي: با سلام
سايت سلمان فارسي رونمايي شد.
http://www.salmanpress.ir/fa/news/384
وبلاگ شما در قسمت «آزادانديشي» سايت ثبت شده است.
شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰ صبح
پاسخ: بله، ديدم، تشكر از لطف شما. :)
احمدعلي يزدي:
سلام عليكم
منباب تذكر عرض كنم كه همانطور كه اصول فقه مقدمه ي فقه در حوزه مي باشد ، منطق ارسطويي هم مقدمه ي اصول فقه است ، حالا چه حكومتي و چه ...
جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳ صبح
پاسخ: بله، البته. ولي نكتهاي را دقت بفرماييد؛ وقتي از ضرورت نظام اسلامي به ضرورت فقه حكومتي رسيدهاند، يك گام برداشتهاند، وقتي از ضرورت فقه حكومتي پيبردهاند اصول فقهي متفاوت نياز است، گام دوم، اكنون وقتي در آن تأمل فرمايند، نزديك است كه متوجه منطق و فلسفهاي شوند كه بايد حاكم بر اصول فقه حكومتي شود. اينكه ايشان دو گام را با هم برداشته و در يك مجلس اعلام كرده، بزرگ نيست؟!
شروق (z_m):
جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲ صبح
پاسخ: تشكر!