نظر شما درباره چند همسري چيست؟
سه نظر
سه جواب به اين سؤال
پاسخ اول:
از نظر اجتماعي
وقتي به فكر صلاح و فساد جامعه باشيم
وقتي فرد به خودي خود هدف از خلقت نباشد
و جامعه باشد
هدف از خلقت بشر
اينكه جامعهاي ديني و خداپرست توليد شود
اينجا پاسخ همان است كه رسول خدا (ص) فرموده است
حكمي كه شرع دارد
دليل هم دارد
نياز جامعه است
صلاح جامعه است
هدف كه «عشق» و عشقورزي نيست
هدف «حفظ جامعه» است
و جامعه
به نسل بعد ميماند
يك داستان مفصل ميشود
دلايل قطعي و دقيق كه چند همسري لازم است و مرحلهاي از تعالي اجتماعي بشر
پاسخ دوم:
از نظر عرفي
امروز مناسب جامعه ما نيست
اين را مفصل نوشته
قبلتر
وقتي يكي سؤال پرسيده
دو زن داشت
مشكل داشت
جواب دادم
در وبلاگ
چند بخش: اينجا
اينكه وقتي عرف با آن در جنگ
صلاح نيست ديگر
اگر چه جامعه آسيب ببيند
كه ميبيند
كه خيلي بد هم
ولي شايسته نيست
چون «آبروي مؤمن» از خيلي چيزها مهمتر است
و چندهمسري آن را بر باد ميدهد
همه را عليه او بسيج
به لجن ميكشد
پاسخ سوم:
از نظر فردي
اين پاسخ خودش دو بخش دارد
از طرف زن
معلوم است كه عين «فساد» است
مرد عاشق زن شده
زن عاشق مرد شده
عشق تعدّد نميپذيرد
اگر مرد به زن ديگر حتي فكر هم كند
براي زن «ننگ» است
نشانهاي از عدم علاقه است
«او ديگر عاشق من نيست»
چون عشق به «دو» نميشود
از نظر مرد متفاوت
تماماً لذّت است
مرد بهره وافر و حظّ مدام ميبرد
به دو وجه:
اول از جهت جسمي
تنوّع دارد و هيجان را ميافزايد
دوم از نظر استخدامي
وقتي دو زن داري
انگار كه دو شركت را صاحب شدهاي
دو صنعت مختلف
دو كارخانه
مثل تفاوت كسي كه يك ماشين دارد و ديگري كه دو
پيش رفقايش فخر ميفروشد و كيف ميكند
زياد داشتن به تنهايي لذتبخش است
مثل زني كه به جاي يك دست قاشق و چنگان
دو دست داشته باشد
اما اين شدني نيست
در اين دنياي محدود كه پر از رقابت است
خشونت است
شايد بشود پول داد و چند نفر را
ولي كوتاه
طولاني نميشود
زندگي نميشود
با هم نميسازند
چون رفتار افراد تابع اميال آنهاست
و فرهنگ جامعه بر اين اميال سلطه دارد
اين نميشود
اين رؤيا فقط در بهشت
پس از مرگ
اگر خدا بخواهد
آنطور كه در كلام خويش وعده داده است!
نظرات
بخش خصوصي، قانونگذاري: سلام عليكم رحمت الله و بركاته و دفع شر منك! ، خيلي ممنون استاد از پاسخ بسيار مفيد شما، خيلي استفاده كردم، نكته جالبي از آيت الله جوادي آملي نقل كرديد كه خيلي برايم تازگي داشت، خيلي خوشحال مي شدم اگر آدرس مطلبي كه از آيت الله جوادي آملي نقل فرموديد را در تفسير تسنيم مي دانستم. گمان كنم آيات مرتبط با موضوع زياد هستند و جستجو در همه آنها برايم آسان نخواهد بود. يعني خيلي دوست داشتم مي دانستم كه ذيل تفسير كدام آيه در تفسير تسنيم بايد مطالعه كنم، خدا آيت الله جوادي و شما را حفظ و مويد دارد
يكشنبه ۱۸ دي ۱۴۰۱ - ۸:۲۹ عصر
پاسخ: سلام. البته تمايل شديدي دارم كه در كتاب ايشان اين مطلب را پيدا كنم، ولي نميدانم به مرحله انتشار رسيده است يا خير. من اين مطلب را شفاهي و سر درس ايشان در مسجد اعظم شنيدم، چند سال پيش، متأسفانه يادداشت نكردم و خاطرم نيست در تفسير كدام آيات بود. فقط خود مطلب در ذهنم ماند. متن تسنيم هم روي اينترنت نيست كه بتوانم جستجو كنم. در پناه خدا.
ايزوگام كار در قم؟:
سلام، با عرض پوزش واقعاً نمي دانم براي پيدا كردن مورد مناسب در قم به چه سايتي مراجعه كرد، اگر ايزوگام پشت بام بخواهيم انجام دهيم، در شهر قم به چه سايت يا شركت يا فردي مراجعه كنيم؟
پشت بامي كه قبلاً ايزوگام شده در ايزوگام مجدد بايد لايه ايزوگام فرسوده قبلي كنده شود يا ايزوگام روي لايه قبلي
اشكالي ايجاد نمي كند؟ اگر ايزوگام قبلي فويل الومينيم نداشته و الان خرابي واضحي دارد تعمير كافي است يا ايزوگام مجدد كل پشت بام لازم است؟ اگر با مشكلي در پشت بام مواجه شويد ترجيح مي دهيد خودتان اقدام به ايزوگام كردن بكنيد يا به ايزوگام كارها تلفن مي زنيد؟
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۴۷ صبح
پاسخ: سلام. «ديوار». درباره ايزوگام اطلاعي ندارم، ولي اينطور كارها را ميدانم در سايت «ديوار»، بخش «خدمات»، محله «پرديسان» را كه انتخاب كنم پيدا ميشود.
بخش خصوصي، قانونگذاري: اينكه در متن آمده است اين رؤيا فقط در بهشت، پس از مرگ، آنطور كه خدا در كلام خويش وعده داده است، تصريحي ندارد كه چندشوهري براي زن در بهشت خواهد بود؟ و اگرنه، اين تفاوت بين مرد و زن در بهشت چه فلسفه اي دارد؟ به همين ترتيب رابطه زناشويي بين غلمان و مردان در بهشت جايز است؟ اگربله با خبث ذاتي اين عمل، جواز آن در بهشت قابل توجيه است؟ خصوصا كه مي گوييم شراب در بهشت مسكر نيست و شراب دنيوي نيست. فارغ از درستي يا نادرستي اصل چندهمسري گويا دليل اينكه تعداد فيلم و سريال هاي شبكه هاي خصوصي پخش، با موضوع چندهمسري محدود است مخالفت نهادهاي رسمي با دادن مجوز توليد به اين موضوع است سوال اين است محدود كردن ترويج و توليد فيلم و سريال با موضوع چند همسري با بودجه بخش خصوصي كار درستي است؟ ، گمان كنم تسهيلات فرزند آوري مثل وام ازدواج دويست ميليوني يا زمين دويست متري رايگان يا قرعه كشي خودرو، به همسران دوم به بعد تعلق نمي گيرد اين قانونگذاري كار درستي است؟اساساً گويا تنها روش قابل قبول براي تلقيح مصنوعي فقط چندهمسري است و اگر تخمك از زن ديگري گرفته شود در واقع مادر واقعي اوست و بهتر است براي هميشه همسر فرد باقي بماند. زن در سي و خرده سالگي يائسه مي شود و به همين دليل اساساً تمايلات جنسي اش خيلي كم مي شود در حاليكه مرد همان تمايلات جنسي سابق را دارد و اين سرد شدن جنسي زن مشكل ايجاد مي كند
يكشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۴۴ صبح
پاسخ: فرمايش بسيار زيبايي دارند آيةالله جوادي آملي، در درس تفسيرشان، با اين مضمون كه «انسان نه زن است و نه مرد». توضيح ايشان اين است كه «انسان به بهشت وارد ميشود، پس همه از يك جنس هستند و زن و مرد ندارند. زن و مرد بودن لازمه اين دنياست براي توالد و تناسل». بنابراين اگر بحث از حوري ميشود براي همه است و مسأله فرزندآوري چون مطرح نيست هيچكدام از احكام مربوط به اختلاط مياه در آن وارد نميشود. البته بنده صرفاً نظر ايشان را نقل كردم و اگر به توضيح بيشتر نياز يا اشكال و نقدي بر آن داريد، بايستي به كتاب تفسير ايشان مراجعه بفرماييد. ياعلي