اينبار مستطيل
چه اشكالي دارد
تازه خيلي هم خوب در ظرف جاي ميگيرد
ما عادت كردهايم
به دايرهسازي
گرد يعني
هميشه كتلتها را اينطور درست ميكنيم
يك تكرار پيوسته
اينبار تغيير دادم
وقتي كه مواد را شكل ميدادم كه در تابه قرار دهم
با دست
چهارگوش ساختم
خيلي جالب
تنوّع داشت
در ظرف هم خوب چيده شد
با ثبات و استوار
در كنار هم
چسبيدن به سنّتهاي آباء و اجدادي
چه حُسني در آن
اگر منطق و استدلالي بر آن دلالت نكند
تبعيّتِ بيدليل باشد
تغيير هميشه ممكن!
قال صدّيق اَعظم(ع): «أَيُّهَا النَّاسُ، لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ، فَإِنَّ النَّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِيرٌ وَ جُوعُهَا طَوِيلٌ» (نهجالبلاغه، خ201)
اى مردم، در راه هدايت از كمى اهل آن وحشت نكنيد، كه مردم بر سر سفره اى گرد آمده اند كه زمان سيرى آن اندك، و مدّت گرسنگى آن طولانى است. (ترجمه انصاريان)
نظرات
[ادامه پاسخ]: ... پول كه ارز ديجيتال هم نوعي از آن قرار است محسوب شود، به خودي خود و بذاته نبايد ارزش داشته باشد، بلكه ارزش تبادلي دارد، مثل طلا و نقره، مثل اسكناس. پس در يك جامعه سالم هميشه مقدار آن بايد با مقداري از توليد واقعي نيازمنديهاي مردم مساوي باشد؛ مانند: گندم، گوشت، شير، مرغ، ميز، صندلي و مانند آنها. حالا شما پاسخ بفرماييد كه ارز ديجيتال در مقابل كدام كالاي واقعي به جامعه تزريق ميشود؟ فردي كه صاحب بيتكوين ميشود چه كالايي توليد كرده كه صلاحيت دريافت آن را داشته؟ اكل مال بباطل نميشود؟ كتاب ثروت ملل آدام اسميت را كه پدر اقتصاد امروز دنياست را كه بخوانيد متوجه ميشويد فعاليتهاي غيرمولّد نميتوانند يك كشور را ثروتمند كنند. توليد بيتكوين يك فعاليت مولّد نيست، پس براي جامعه بشري مفيد نيست، تنها نوع ديگري از همان دزديست كه بانكها در آن تخصص دارند، از طريق «ربا».
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱:۵۹ صبح
سلام ممنون مي شوم جواب كامل: سلام معرفي نكرديد عكس چه كسي است؟ در مورد ارزهاي ديجيتال مي شه درخواست كنم بطور جامع نظرتون را بيان كنيد؟ سه مطلب مبهم است: فتواهاي موافق با ارزهاي ديچيتال داريم فتواي حرام بودن هم داريم چه بايد كرد؟ ظاهرا به دليل موضوع شناسي فتوا به حلال و حرام داده اند و شبيه رويت هلال ماه شده است كه شايد خودمان هم موضوع شناسي كرديم و به نتيجه ديگري رسيديم بايد احتياط كنيم؟ مطلب دوم توليد ارز ديجيتال را چگونه مي بينيد به نظر مي رسد درآمد خوبي دارد آيا توليد خانگي مقرون به صرفه است؟ سوم اينكه معاملات آنلاين ارزها و درآمد ناشي از خريد و فروش ارزها ديجتيال مختلف و تبديل آنها به يكديگر ماهيانه چقدر درآمد خواهد داشت؟ و موارد ديگري از جمله اينكه چرا شما وارد اين عرصه نشده ايد زيرا طلاب گويا براي اينكه هم وقتشان تلف نشود و به درس برسند و هم كار خانگي انجام دهند (كار دوم رسمي سب قطع بيمه و شهريه مي شود و تنها كارهاي خانگي طلاب به دليل شناسايي نشدن طلاب مشكلي ايجاد نمي كند) بين طلاب خيلي رايچ شده است.
جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۷:۳۱ عصر
پاسخ: سلام. از تصويرهاي قديمي فرزندانم در نوشتههاي وبلاگ استفاده ميكنم. بله، صحيح ميفرماييد، موضوعشناسي خيلي مهم است در رسيدن به نظر فقهي. متأسفانه موضوعات جديد آنقدر پيچيده شده كه اگر درست تشخيص داده نشود، نتيجه درستي هم نخواهد داشت. خيليها دسترسي به حقايق موضوع و ريشه پيدايش آن ندارند، مانند همين بانك و بورس و پولي كه به عنوان فيات ميشناسيم و خيلي فتاوا به نظر ميرسد در خصوص اين موضوعات دچار مشكل است. اولاً توليد خانگي ارز ديجيتال تقريباً غيرممكن است و يك تصوّر نادرست است كه ميشود با چند ماينر صاحب بيتكوين شد. دستيابي به بيتكوين يك رقابت است و تا زماني كه كشتزارهاي وسيع ماينر وجود دارد، با چند دستگاه نميتوان پيروز شد. اگر سايتهاي معرفي ارزهاي ديجيتال را با دقت مطالعه بفرماييد، در يك لحظه فرمول خاصي منتشر ميشود بمثابه يك معماي رياضي كه بدون محاسبات بسيار زياد قابل حل نيست. هر رايانهاي كه زودتر پاسخ را براي سرور ارسال كند، بيتكوين را او برده است. پس فرد يا نهادي كه هزارها رايانه را سري كرده زودتر به جواب ميرسد و شانسي براي كسي كه با تعداد اندكي رايانه يا ماينر كار كند وجود ندارد. اما شهوت و هوس دستيابي به ثروت است كه افراد را پاي كار ميآورد و تنها به اميد رسيدن به بيتكوين به خرج مياندازد. اما درباره ماهيت بيتكوين يا ارزهايي كه بعدتر در رقابت با آن ابداع شد، بايد توجه كرد به اين كه هيچ وجه قابل پذيرشي به عنوان «مال» ندارند، زيرا از «توليد واقعي» نشأت نگرفتهاند. دقت بفرماييد كه در اقتصاد كلان هميشه «ثروت» مساوي با «توليد ناخالص» است. يعني بايد باشد. كشوري كه مثلا هزار ميليارد توليد واقعي انجام داده، هزار ميليارد بايستي اعتبار مالي يا همان پول در آن جريان داشته باشد. اگر بيشتر باشد تورّم رخ ميدهد و اگر كمتر باشد ركود. ربا از همين رو حرام است، زيرا ثروتيست كه از توليد در نيامده، بلكه پول پول خلق كرده است. بيتكوين از يك فعاليت مفيد كه استفاده اجتماعي داشته باشد خلق نميشود. يعني محاذات مقدار بيتكويني كه در جهان خلق ميشود هيچ توليد واقعي وجود ندارد. پس در حقيقت نوع ديگري از همان خلق پول مذموم و نادرستيست كه در بانكها صورت ميگيرد و تورّم ميآفريند...