نيست
پيدا نميشود
اينطور كه نميشود از اتوبوس استفاده كرد
مدام بايد از اين و آن بپرسي
از راننده مثلاً
مسير حركت را
تا بتواني خط مناسب را انتخاب كني
ما بيشتر خط كامكار-پرديسان را استفاده ميكرديم
آن را هم با پرس و جو ياد گرفتيم
برايم سؤال:
چرا خود اتوبوسراني تصوير آن را در سايت خودش نميگذارد
مگر خيلي سخت است؟
چند روز پيش خطوط تغيير كرد
جديد شد
بايد پيدا ميكردم مسير را دوباره
بيلبوردهايي نصب كرده
نقشههايش اصلاً قابل تشخيص نبود
بيكيفيت و كوچك
فقط خيابانها را نوشته
براي خودم كه پيدا كردم
گفتم روي اينترنت هم بگذارم
خط 1: گردشي دور حرم
[اندازه بزرگ]
خط 5 قديم: از پرديسان به قلعه كامكار
[اندازه بزرگ]
همان خط 5 قديم: از كامكار به پرديسان
[اندازه بزرگ]
خط 4 تغيير كرده: از پرديسان تا نبوّت
[اندازه بزرگ]
همان خط 4 مسير برگشت: از نبوّت به پرديسان
[اندازه بزرگ]
خط 61 قديم: پرديسان تا پاركينگ شرقي حرم
[اندازه بزرگ]
مسر برگشت خط 61 قديم: از پاركينگ شرقي تا پرديسان
[اندازه بزرگ]
خط 411: پرديسان تا سه راه خورشيد (نزديك ميدان مطهري)
[اندازه بزرگ]
خط 61 جديد به جاي قبلي: از پرديسان تا روبهروي بازارچه زمزم (در عمار ياسر)
[اندازه بزرگ]
خط 42: پرديسان تا ميدان مطهري
[اندازه بزرگ]
ولي اين كافي نيست
تمام خطوط بايد با هم باشد
در يك تصوير
تمام خطوط اتوبوسراني شهري قم
كه چه؟
كه بشود مسيريابي كرد
مثلاً ميخواهد برود شهرك فرهنگيان
خودش در پرديسان
چطور ميشود؟
اگر خطوط در كنار هم
مثل نقشههاي مترو
دو خط را پيدا ميكند
از پرديسان با چه خطي برود
تا كجا
كه قطع كند خط ديگري را
خط را عوض كرده
برسد به مقصد
تقاطع خطوط اتوبوسراني خيلي مهم است
كدام ايستگاهها مشترك هستند
در كنار هم هستند
نزديك
اين وظيفه خود اين سازمان است
بخشي از خدماتي كه ارائه ميكنند
اميد كه خود به انجام رسانند!
نقشه محلههاي شهر قم:
[اندازه بزرگ]
نقشه مناطق شهر قم:
[اندازه بزرگ]
منبع:
نقشهها را از سايت شهرداري قم برداشتم (http://map.qom.ir)
كامنت بي ربط: يك كامنت بي ربط به مطلب شما مي گذارم، كساني كه در زمان جنگ اخبار رسانه ملي را گوش مي دادند بخاطر دارند كه لو نرفتن وضعيت هواشناسي ايران يك مساله جدي بود و به دليل خطر بمباران هاي هوايي عراق در زماني كه هوا در كشور ايران مناسب باشد اخبار هواشناسي كه در رسانه ملي پخش مي شد تنها جملاتي شامل اين موارد كه توده هواي پر فشار در حال آمدن است يا توده هواي پر فشار در فلان منطقه وجود دارد. كه اين عبارات هيچ معناي خاصي نداشت ، در سال حدود 88 البته سال دقيق يادم نيست ولي تقريباً بيست سال پس از پايان جنگ كه همچنان به شيوه دوران جنگ اخبار هواشناسي اعلام مي شد، سرماي بسيار سختي آمد كه حدود پنجاه روز سرماي ده درجه زير صفر باقي بود و گاز روزهاي طولاني در استان گيلان قطع شد و تمام خودروهاي كاميون و اتوبوس بين راهي ها هفته ها بدليل يخ زدن رادياتور از حركت بازايستاده بودند معاون سايق وزارت اطلاعات كه استاندار گيلان بود در استان گيلان نبود وقتي به او اعتراض شد كه چرا پيش بيني هوا را نكرده بود و در استان گيلان حضور نداشته است معاون سابق وزير اطلاعات پاسخ داده بود اخبار هواشناسي را گوش داده است ولي چون در اخبار هواشناسي به جاي اعلام وضعيت هوا جملات بي معني مثل آمدن و رفتن توده هواي پرفشار مي گويند او نيز مثل بقيه نمي دانسته است چنين خطري در حال نزديك شدن است. نكته اين بود كه بيست سال پس از پايان جنگ، اخبار هواشناسي به گونه اي بود كه هيچ كمكي به كشاورزان براي مقابله با يخ زدگي محصولات نمي كرد و كسي هم اعتراضي نداشت كه چرا وضعيت اينگونه است. نكته ديگر برخي از پل هاي هوايي قم مثل پل هوايي روبروي پرديس تهران مستقر در نزديكي ترمينال قم مجهز به بالابر و آسانسور هستند ولي هيچ اقدامي براي آسانسور دار كردن سايرپل هاي هوايي نشده است. و معلوم نيست سالمندان چگونه بايد از پله هاي پل هاي هوايي بالا روند. به جاي آن هر ساله جدول هاي خيابان رنگ آميزي مي شود كه ظرف چند هفته هم رنگ از بين مي رود .پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۷:۱۶ عصر


