با بحث «معتل، مضاعف، مهموز» آغاز ميشود و انواع آنها و تبديلهايي كه در آنها صورت ميگيرد. آخرين بحثي كه در اين جزوه آمده است قواعد اختصاصي باب «تفعّل» است، در اعلال.
از زمان دبيرستان اين عادت را پيدا كردم؛ ترسيم نمودار و استفاده از تصويرسازي در خلاصهنويسي درس، آنهم همزمان با تدريس استاد و در سر كلاس. خيلي آثار خوبي هم داشت، به طرز عجيبي به حفظ و يادگيري كمك ميكرد. سال ۱۳۷۶ كه وارد حوزه علميه شدم، همين شيوه و روش را ادامه دادم. سر كلاس كه مينشستم، وقتي استاد تدريس ميكرد، به سرعت سرفصلهاي اصلي را خلاصه كرده و با استفاده از فلشهاي فانتزي و خطوط پررنگ و كمرنگ تركيبي ميساختم كه منحصر به همان بحث باشد و ياد آن عناوين را به صورت تصويري در ذهنم حفظ كند. جاهايي هم كه نكاتي به ذهن خودم خطور ميكرد و ربطي به استاد نداشت، با قرار دادن در كروشه از بحث استاد متمايز ميكردم. بدينترتيب ميتوانستم ديدگاه خود را نيز ثبت كنم. اين دفترها باقي مانده و امروز عمومي شده است. اگر محصّل حوزه هستيد ميتوانيد دريافت كنيد و براي يادگيري سادهتر به كار بگيريد و يا صرفاً براي استفاده از شيوه، تكنيكهاي استفاده شده را برداشت كنيد.
نظرتان را شخصاً ميخوانم. پس آنچه ميپنداريد ذيلاً بنگاريد لطفاً، به قصد اصلاح اشتباهاتم:
شكر
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱نمودارها
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲