تعداد ۱۵ نظريه مختلف در اين نمودار گرد آمده كه به نظر ميرسد همهشان لذّت را پايه و اساس رفتار انسان تعريف ميكنند. اين نمودار تعريف لذّت را از نظر بزرگان علم و انديشه نشان داده است.
اگر «عمل» و رفتار انساني بدون «انگيزه» ممكن نيست و انگيزه نياز به شوق و ميل دارد، «لذّت» ميشود پايه و اساس تمامي رفتارهاي ما. نه، اشتباه نكنيد، منظور از اين مطلب لذّتجويي و رفاهطلبي و ارتكاب معاصي و كبائر نيست. بلكه لذّت با تعريف فلسفي خود مراد است. يعني مثلاً حتي فردي كه در بالاترين درجات ايمان و يقين قرار دارد نيز وقتي به عبادات ميپردازد و از مشتهيات نفساني دوري ميجويد، از «رضايت الهي» لذّت و ابتهاجي نصيبش ميشود كه او را به سوي اين اعمال سوق ميدهد و اگر اين لذّت نبود، او ميل و انگيزه براي عمل پيدا نميكرد.
آنچه من نوشتهام پايان نيست، آغاز است. براي ادامه راه، نقطهنظر خود را ذيلاً بنويسيد:
عرض سلام و خدا قوت
خدا اجرتان دهد.
ديشب، شب هفتم از ماه محرم، در مراسم يكي از هيأت ها با دوستي در زمينه حديثي از امام رضا كه فرمودهاند اوقات روزمره را به چهار قسمت تقسيم كنيم و يكي از آنها لذت حلال هست صحبت شد و ايشان بنده را به نوشتههاي شما ارجاع داد
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷مفيد
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰مفيد
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲بنظرم جالب است
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۲با تشكر
يكشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳عالي و لازم
يكشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳