عناوين آموزشي و سيلابسهاي درسي است براي پنج جلسه آموزش يكساعته.
سرفصلهاي اصلي چنين است: خاستگاه اطلاعات، ظرف اطلاعات، دسترسي به اطلاعات، مقولهها، هدف، تأثير نياز در شيوه طبقهبندي، توقعات ما از طبقهبندي، نظام جامع موضوعات، تعريف نمايه، سنخ نمايه، انواع نمايه، تبديل نمايهها به اصطلاحنامه، چگونگي دستيابي به اصطلاحنامه، تفاوت اصطلاحنامه با عنوان موضوعي، تفاوت اصطلاحنامه علم با اصطلاحنامه محتوايي.
هيچ منبعي در اختيار نداشتم. هيچ كتابي با خود نبرده بودم. اصلاً قرار نبود وارد اين مباحث شوم، تا براي آن آمادگي تحصيل كنم. بحث من قرار بود درباره خدمات و توسعهها و تحولاتي باشد كه ظهور رايانه در نمايهزني و اصطلاحنامهنويسي داشته است. اين مطلب هم كه نياز به مطالعه نداشت، از بَـر داشتم. سرفصلهايي تنظيم كرده بودم قبل از سفر و ميدانستم بايد چه كنم.
امّا يهويي مشهد كه رسيديم گفتند برنامه عوض شده است. حالا بايد تمام مبحث نمايهزني را ميگفتم كه منبعي همراه خود نداشتم تا مستند عمل شود. در ذهن هر چه داشتم رديف كردم و به صورتي پيوسته و يكپارچه در مسيري كه ما را به هدف نزديك كند نظم دادم. شنيده بودم شهيد اول در زندان يك دور فقه نوشته است، رضوان خدا بر او، براي من نيز كمثله!
هر صفحه سرفصلهاي درسي همان جلسه را شامل ميشود. زبان روزه، چون قصد ده روز كرده بوديم. دوستان هم سر كلاس معمولاً خوابآلود، با آن همه مراسمات مذهبي كه براي اردو در نظر گرفته بودند؛ از اذان صبح شروع ميشد، دعا و مداحي و... خلاصه اين بحث بحمدالله طرح شد و به اتمام رسيد.
ذيلاً آنچه قلباً ميپنداريد كتباً بنگاريد. حكماً دانستن آن ياريگر خواهد بود مرمرا:
مدرس و علاقمند به اين مبحث هستم
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷آشنايي
سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲