شناساگرهاي يك مركز براي توليد بانك اطلاعات مراكز
يك نمودار كه شناسههاي اصلي معرفي يك مركز را در سه دسته: شناسنامه، نشانيها و معرفي ارائه نموده و شناسههاي كاربردي آن را در دو بخش: دروني و بيروني به تفصيل ذكر كرده است.
براي معماري اطلاعات بايد چه كنيم؟ اگر بخواهيم حجم زيادي از اطلاعات را در يك موضوع خاصّ جمع نماييم، چه دادههايي را بايد بجوييم؟ خيلي خاصّ: اگر بخواهيم اطلاعات مراكز را در يك بانك تجميع كنيم، راهش چيست؟ اينها پرسشهاييست كه از سوي نماينده كارفرما مطرح شد. اصرار هم داشتند كه به نحوي جامع و مانع لحاظ گردد. از اين رو، تفلسفي حول آن كردم و اولين تقسيم خود را اين قرار دادم: ما دو نوع داده درباره هر مركز ميطلبيم؛ آنچه او را بشناساند و آنچه او را بنماياند. در شناختن، اطلاعاتي هويّتي لازم است و در نماياندن، گزارههايي كه به تفصيل كاركردها و توانمنديهاي مركز را نشان دهد. شناختن به شناسنامه و نشانيهاي ارتباطي و معرفيهايي كه مركز، خود معمولاً ارائه مينمايد حاصل ميآيد. اما نماياندن نوعي قضاوت است. قضاوتي كه به دو ساحت درون و بيرون مركز تعلق ميگيرد؛ روابط دروني و روابط بيروني. ساختار مركز، منابعي كه در اختيار دارد و سرمايهاي كه به كار انداخته، درون آن را ترسيم ميكند. ارتباط با ساير مراكز و افراد و محصولاتي كه توليد ميكند نيز بيرون آن را. همين ارتباطات و محصولات هنگامي كه تبديل به برنامه آتي ميشوند نيز يك گزينه ديگر در توصيف نماي بيروني مركز در نظر گرفته شدند. بدينترتيب نموداري حاصل گشت كه مشاهده مينماييد. سپس بر اساس اين نمودار فرم و فيلدهاي اطلاعاتي مورد نياز طراحي شده و آماده جمعآوري داده گرديد.
بيشک دليلي بوده كه توجهات جلب شده؛
عنوان، تصوير يا توضيحي كه براي اين مطلب آمده،
دليل را بنويس و دگمه دانلود را كليك كن.
بررسي براي باراندازي...