نمودار پيشنهادي كاركردهاي جامعه مدرسين
پنج كاركرد اصلي را براي جامعه مدرسين در نظر گرفته است: شناسايي وضعيت، بيان تكليف، موضعگيري، ارتباط هماهنگساز و كاركردهاي انتظامي روحانيت. مهمترين كاركرد جامعه مدرسين را شناسايي وضعيت اجتماعي ميداند كه مبناي چهار فعاليت ديگر قرار ميگيرد.
وقتي به گذشته و تاريخ جامعه مدرسين حوزه علميه مينگريم، از همان سالهاي نخست تأسيس، در ابتداي نهضت، تا پس از انقلاب و نقشهاي مهمي كه در هدايت مردم براي مشاركت در موضوعات سياسي داشته است، در عمل، اين نهاد خودجوش، وظايفي را بر عهده گرفته و كارهايي را به انجام رسانده است. بحث اين بود كه اكنون اگر بخواهيم كارهاي جامعه مدرسين را سامان دهيم و به اعضاي آن مشاوره كارشناسي ارائه كنيم، به نحوي كه بهتر بتوانند به وظايف خود عمل نمايند، چه بايد كنيم؟! هم به تاريخ مراجعه كردم، كتابي كه گزارش فعاليتهاي گذشته جامعه مدرسين است، هم به فرمايشات مقام معظم رهبري و توصيههاي ايشان به جامعه و هم به آنچه خود ميديدم و در اين سالها تجربه كردهام. پنج كاركرد فوقالذكر را از اين رهآورد به دست آوردم و در اين نمودار ترسيم كردم. جامعه مدرسين در هر انتخاباتي بهترين مشاور براي مردم است. نسبت به حوادث و رويدادهاي مهم بيانيه صادر كرده و موضعگيري مينمايد. بين بزرگان حوزه اعتبار و جايگاه دارد و ارتباطات و هماهنگيها را سامان ميدهد. گاهي نيز كه بزرگي در حوزه دچار اشتباه ميشود، همين جامعه مدرسين بوده كه در گذشته، بمثابه يك دادگاه انتظامي داخل حوزوي عمل كرده و مشكل را با گفتگو و همفكري حل مينموده است، خيلي بهتر از دادسراي ويژه روحانيت كه از مسير قضايي تلاش در حل مسائل دارد. جامعه، فرد خاطي را دوستانه فراميخوانده، توضيح ميخواسته، تذكّر ميداده و راهنمايي ميكرده و تمام، بي سر و صدا مسأله حل ميشده است. همه اين كاركردها هم نياز به «شناخت» دارد. نخبگاني كه در جامعه مدرسين بودهاند، هميشه تلاش ميكردهاند بهترين شناخت را از وضعيت اجتماعي نظام اسلامي و روحانيت داشته باشند. پس به زعم حقير، ما بايد اين پنج كاركرد را ساماندهي نماييم و خدمات خود را متوجه ارتقاء كيفي و كمّي اين سرفصلها كنيم.
بيشک دليلي بوده كه توجهات جلب شده؛
عنوان، تصوير يا توضيحي كه براي اين مطلب آمده،
دليل را بنويس و دگمه دانلود را كليك كن.
بررسي براي باراندازي...