1388/04/16

معرفي سايت

به نام خدا

سيدمنيرالدين حسيني الهاشمي (ره) فرزند يك مجتهد و مرجع تقليد بزرگ بود؛ سيدنورالدين. اما فارغ از عظمت علمي و فعاليت‌هاي بيشمار مردمي و ضد استعماري، ضد سلطنتي و ضد بهائيت پدر، سيدمنيرالدين به خودي خود يك فرد شاخص است؛ ويژگي‌هايي ممتاز دارد كه او را از ساير انديشمنداني كه معمولاً مي‌شناسيم متفاوت مي‌سازد، او سيستمي فكر مي‌كند!
تحليلي كه استاد حسيني (ره) از رنسانس ارائه مي‌كند با تمام آن‌چه تا كنون شنيده‌ايم فرق دارد. او توجه ما را به يك تحوّل بزرگ، خيلي بزرگ، در علم و دانش بشري جلب مي‌كند. از نظر او اين يك «تغيير مقياس» است. تفكري كه تا ديروز فردي بود، پس از رنسانس تبديل به تفكري اجتماعي مي‌شود، ساختار اجتماعي، سيستمي مي‌شود.
سيستم يا در عبارت فارسي آن نظام، يك كلّ متغيّر است، مجموعه‌اي از اجزاء كاملاً متفاوت است كه در جهت و راستاي تحقق يك هدف واحد كار مي‌كنند، همكاري مي‌كنند. متغيّر بودن در اين تعريف مهم است. متفاوت بودن اجزاء هم مهم است. هدف واحد هم مهم است. اگر اين عناصر اصلي را برداريم ديگر سيستم نيست.
استاد حسيني (ره) تفوّق كفار بر مسلمانان را مرهون همن تحوّل معرفي مي‌كند و باور دارد تا مسلمانان تفكر خود را نظام‌مند نكرده و جامعه را به صورت يك سيستم مديريت نكنند، نمي‌توانند نفي سبيل كفار نمايند. البته خداوند را ياري‌گر و نصرت‌دهنده مسلمانان در اين امر دانسته و آن را از نظر تاريخي يك اتفاق محتوم تلقّي مي‌كند.
براي اين‌كه بتوانيم جامعه را سيستمي اداره كنيم، ابتدا بايد نظريه‌هاي سيستمي را در علوم اسلامي مهيا سازيم. يعني بايد با نگرش سيستمي علوم اسلامي را بازسازي كنيم.
استاد حسيني (ره) به دنبال يك روش بود كه بتواند به صورت نظام‌مند اسلام را در عينيّت تطبيق كند و اجازه ندهد برداشت‌هاي فردي بر اجراي دين تأثير گذارد، يا نگذارد كفار با روش سيستمي خود رفتار اسلامي ما را مصادره به مطلوب نمايند. كفار موضوع مي‌سازند و ما را مجبور مي‌كنند در زمين آن‌ها بازي كنيم. نتيجه آن به نفع كفار خواهد بود. ايشان نام اين متد را «منطق انطباق» گذارد.
بحث‌هاي آغازين ايشان از اقتصاد شروع مي‌شود، ولي كم‌كم به اين پرسش كشيده مي‌شود كه آيا فقه شيعه قدرت دارد پاسخگوي نيازهاي علم اقتصاد باشد؟ توجه به ناتواني‌هاي فقه موجود در تحليل مسائل اقتصادي اين نگرش را تقويت مي‌كند كه بايستي فقه ارتقا يابد؛ از فقه فردي به فقه سيستمي يا فقه حكومتي. اما چگونه؟
روايات را «اَسناد» مي‌نامد و فقه را «اِسناد». در بين اين دو يك ابزاري وجود دارد كه كار آن «استناد» است؛ همان علم اصول فقه. تا علم اصول فقه متحوّل نشد و نگرش سيستمي در آن اشراب نگردد، فقه نمي‌تواند حكومتي گردد. نگرش سيستمي را استاد حسيني (ره) نگاه مجموعه‌نگري مي‌نامد.
در نهايت، يك اتفاق مهم در مجموعه تفكر اين استاد گرامي افتاده است؛ او فلسفه‌اي جديد را بنيان گذارده است. استاد حسيني فلسفه اصالت ماهيت را نقد مي‌كند و ناتواني آن را در توصيف واقعيت نشان مي‌دهد. همين كار را نيز با اصالت وجود مي‌كند. نشان مي‌دهد كه نه وجود مي‌تواند واقعيت هستي باشد،‌ زيرا قادر به توصيف كثرت نيست و نه ماهيت، چرا كه نمي‌تواند وحدت را توصيف كند. سپس به فلسفه هگل مي‌پردازد كه هستي را ديالكتيكي و مبتني بر تضاد معرفي مي‌كند. آن را نيز نقد كرده و ناتواني آن در توصيف تغيير و علّت تغيير نشان مي‌دهد؛ طبق اين فلسفه بايستي تمام تغييرات مبتني بر يك نقشه ثابت به انجام مي‌رسيد و پايان مي‌يافت. به لسان ديگر آنتروپي بايد كاهش مي‌يافت و به صفر مي‌رسيد.
از رهاورد نقد مباني فلسفي، ايشان ابتدا فلسفه «اصالت ربط» را بنيان مي‌گذارد و با نقد آن به «اصالت تعلّق» مي‌رسد و پس از توجه به اشكالات آن به فلسفه «اصالت فاعليت» مي‌رسد كه نام آن را «اصالت ولايت» مي‌گذارد.
اگر بخواهم مبناي ايشان را توضيح دهم بسيار طولاني مي‌شود. سعي كردم خلاصه توضيح دهم. بيشتر را خودتان بخوانيد و پيگيري كنيد. من خودم سال 1376 بود كه اولين بار مختصري از نظريات ايشان را از زبان استاد ميرباقري شنيدم، در حسينيه شهداي خيابان صفائيه و چون مقداري از كتاب‌هاي غربي را خوانده و مطلع بودم، متوجه شباهت عميق روشي بين صحبت‌هاي ايشان با آن شدم. پس پيگيري كردم و در سال 1378 با فرهنگستان علوم اسلامي و استاد حسيني (ره) آشنا شدم. دو جلسه خدمت ايشان رسيدم و حضوري صحبت كرديم و چند جلسه هم در درس‌هاي عمومي‌شان. به نظرم رسيد تنها راهي كه مي‌تواند انقلاب اسلامي را از ضعف‌هاي ساختاري نظام كفر نجات دهد ادامه دادن راه علمي اين بزرگمرد است.
چند سال پيش سامانه وبرايت را طراحي كردم؛ ابزاري بود براي توليد سايت‌هاي شخصي به زبان asp. به عنوان نمونه و نخستين سايت شخصي نيز همين سايت را براي استاد سيدمنيرالدين حسيني (ره) درست كردم، گرافيك آن را در فتوشاپ كار كردم و تبديل به سه تم مختلف. بعدتر با افزايش قيمت دلار و كاهش درآمدهايم اجاره سرور ويندوزي را تمديد نكردم. سايت شخصي خودم را هم منتقل كردم به يك هاست خيلي ارزان لينوكسي. سايت سيدمنير را هم از نو با php بازنويسي كردم كه بتواند روي لينوكس كار كند. قصد دارم بر اطلاعات آن بيافزايم كه براي افراد علاقه‌مند به آشنايي با استاد، راهنماي خوبي باشد.
در پناه خدا
لينک مستقيم
Designed by: SMM Co. @I.R.IRAN
©Copyright 2021, seyedmonir.ir. All rights reserved.
Xكارت بازي ماشين پويا