به نام خدا

فهرستتمام نظرات ارسال شده فرد

نظردهنده: حسن ف
سلام. ببخشيد يك سوال داشتم. در احكام خوردني ها، يكي از قسمت هاي حرام اجزاء حيوان حلال گوشت " پي دو طرف تيره پشت" نوشته شده است. من هرچقدر جستجو كردم نتوانستم عكسي پيدا كنم كه من رو راهنمايي كنه. لطفا در شناسايي اين قسمت كمكم كنيد. ممنونم.پنج‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۵:۰۱ عصر
پاسخ: سلام. بنده هم چيزي در اين رابطه نمي‌دانم. ولي به گمانم بتوانيد از طريق مؤسسه موضوع‌شناسي احكام كه تخصصاً در همين زمينه‌ها فعاليت مي‌كند به پاسخ برسيد. نشاني سايت: http://mozooshenasi.ir . در صفحه «ارتباط با ما» تلفن تماس مؤسسه ذكر شده است. در پناه خدا.
سلام. يك ايميل براي شما فرستادم. لطفا بررسي كنيد.ممنوندوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ عصر
پاسخ: سلام. در اسرع وقت إن‌شاءالله.
سلام به شما. من خواننده خاموش مطالب هويت بورس هستم. از وقتي مطالب شما را مي خوانم چيزهاي زيادي ياد گرفتم. اميدوارم با قدرت ادامه بدهيد. اگر بخواهم راجع به اقتصاد اسلامي(مخصوصا موضوعات مبتلابه روز) مطالب بيشتري كسب كنم چه كتاب هايي را پيشنهاد مي دهيد؟ممنونميكشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۹:۱۴ عصر
پاسخ: سلام. خيلي سپاسگزارم. خدا را شكر مي‌كنم كه اين مطالب را مفيد قرار داد. درباره ربا كتاب هست؛ شهيد بهشتي و شهيد مطهري و آقاي مكارم شيرازي و نوري همداني كتاب دارند در اين زمينه. با عنوان «اقتصاد اسلامي» هم كتاب زياد نوشته شده است. اما با توجه به اين‌كه بدون پشتوانه شدن پول و لو رفتن مكانيزم دستگاه‌هاي اقتصاد غربي جزء اتفاقاتي‌ست كه به تازگي روي داده و پيش از اين چندان نمي‌شد از فرمول‌هاي نظام سرمايه‌داري سر در آورد، من كتاب مشخصي در اين موضوعاتي كه در حال گفتگو درباره آن هستم نديده‌ام. بخشي از اين مطالب را در منابع انگليسي يافته‌ام. مشخصاً يك دوره فيلم آموزشي «Macroeconomics» را، اقتصاد كلان، از بخش آموزش از راه دور دانشگاه هاروارد دانلود كرده و مشاهده كرده‌ام http://www.extension.harvard.edu و يك دوره ديگر در همين موضوع از سايت http://www.coursera.org . پديده‌هاي اقتصادي آن‌قدر به سرعت در حال تغييرند كه شايد نشود به كتاب‌ها تكيه كرد. مثلاً همين فرمول محاسبه سود بانكي، قديم و جديد دارد. يعني فرمولي كه امروز استفاده مي‌شود با چند سال پيش تفاوت كرده و سود بانك‌ها را هم البته افزايش داده است. اطلاعات خوبي در ويكي‌پديا مي‌توان يافت. اما اگر مشتاق به مطالعه هستيد، به نظرم براي شناخت اقتصاد سرمايه‌داري حتماً بايد دو كتاب «ثروت ملل» آدام اسميت و «سرمايه» ماركس را مطالعه كرد. موفق باشيد و در پناه خدا.
سلام. من هم از ايده هاي ساختني شما خيلي خوشم امده بود و مي آيد. همين چند روز پيش براي دوچرخه برادرم يك چراغ ترمز ساختيم. چند بار به ذهنم رسيد كه در اينترنت اماده اش را جستجو كنم و بخرم. ولي با الگو گرفتن از شما، من و برادرم با هم وسايلش را گرفتيم و ساختيم. خلاقيت در ساخت فوران مي زد. به چند مشكل برخورديم كه با خلاقيت و فكر حل شد. نتيجه كار هم عالي شد. آن قدر عالي كه به همه اعضاي خانواده، چراغ ترمز را نشان داديم. به لطف خدا...سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ عصر
پاسخ: سلام. بسيار خوشحالم از اين بابت. لذتي كه در ساختن هست در خريدن نيست! موفق و پايدار باشيد. در پناه خدا. :)
سلام.اسم و فاميل اون خانم و شماره همراهش كاملا مشهوده!!!شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ عصر
پاسخ: سلام. اشتباه مي‌فرماييد. هاهاها... :)) خير، همه چيز تغيير كرده. هم اسم، فيك و قلابي‌ست و هم شماره! اصلاً كل اطلاعات فقط براي تست نرم‌افزار است. به اين قبيل اطلاعات مي‌گويند: لورم ايپسوم. نگران نباشيد. :) ممنون از توجه شما.
چند وقت پيش مطلبي مي خواندن راجع به مافياي زباله. سرمايه داران حتي روي زباله ها هم دست گذاشته اند...حتي زباله ها را از فقرا گرفته اند...يكشنبه ۱۵ دي ۱۳۹۸ - ۶:۳۴ عصر
پاسخ: سرمايه اين‌طور است. همه چيز را مي‌گيرد. شركت‌هاي جمع‌آوري زباله كه قراردادهاي ميلياردي با شهرداري‌ها دارند. در سايت شفافيت شهرداري تهران بخش قراردادها را ببينيد تعجب مي‌كنيد. صحيح فرموديد. واژه «پسماند» را در سايت http://shafaf.tehran.ir/Default.aspx?tabid=458 جستجو كنيد!
سلام. در شبكه خبر كليپ زير رو ديدم. با خودم گفتم كه براي شما هم لينكش رو بذارم:
https://www.aparat.com/v/JMTnV/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%2F%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C_%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9_%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA_%D8%AF%D8%B1_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86پنج‌شنبه ۲۶ دي ۱۳۹۸ - ۸:۱۶ عصر
پاسخ: سلام. عالي بود. متشكرم.
سلام. من هم شهادت سردار و همرزم هايشان را به شما تسليت ميگم. اين چند روز كه اخبار را دنبال مي كنم، هر لحظه اهميت و محبوبيت سردار برام بيشتر از قبل آشكار ميشه. به نظر شما دليل تاثيرگذاري سردار چيه؟ تاثير گذاري در قلوب، در روابط سياسي، در روابط اجتماعي و ... به چه دليلي هست؟ چطور يك انسان مي تونه اين همه اهميت داشته باشه؟ به خاطر اخلاص هست؟ جهاد؟ هجرت از وطن؟ نماز شب؟ دليلش در قرآني و روايات چيه؟ ممنونيكشنبه ۱۵ دي ۱۳۹۸ - ۶:۳۲ عصر
پاسخ: سلام. نمي‌دانم... من نيز هنوز متحيّرم... يعني اصلاً زبانم بند آمده و نمي‌دانم چه بگويم! خيلي شگفت‌آور است... خداوند بر درجات اين مرد بزرگ بيافزايد. حس كردم حالتي در جهان روي داده كه با «قتل نفس زكيه» قرار بوده اتفاق بيافتد. به عنوان نشانه‌اي از نشانه‌هاي حتميه ظهور! إن‌شاءالله كه نزديك باشد.
سلام. در مورد مقدار و نوع زدن هم لطفا توضيح بدهيد. ممنونيكشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷ صبح
پاسخ: سلام. در اين نوشته، آن چه را به دختر خودم گفته‌ام عيناً نقل كرده‌ام. چيزي بيشتر اضافه نكردم. اگر اطلاعات بيشتري در اين رابطه جويا هستيد، خوب است به تفسير نمونه يا ترجمه الميزان مراجعه بفرماييد. موفق باشيد.
سلام. شما چي رو ترك كرديد؟شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۸:۱۶ عصر
پاسخ: سلام. خوردن دنبه و چربي زياد را. :))
سلام. درست مي گوييد. يادم هست در ميوه فروشي هاي اطراف حرم امام رضا(ع)هم ميوه ها رو دست چين و بسته بندي كرده بودند.در بسته بندي هاي كوچك و شكيل. ان قدر زيبا كه آدم دوست داشت فقط نگاه كند. گاهي هم ميوه هاي نوبرانه...
مثل اينها:https://www.irna.ir/news/83194718/%D9%85%D9%8A%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D9%8A-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%8A%D9%84%D9%88%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A8%D8%B4%D9%88%D9%8A%D9%8A%D8%AFسه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۶:۴۵ عصر
پاسخ: سلام. كافيست فيلم‌هاي سينمايي چهل پنجاه سال پيش غربي را نگاه كنيد، تعجب خواهيد كرد كه آن‌ها نيز مانند امروز ما ميوه‌ها و سبزيجات را كيلويي خريد مي‌كرده‌اند. يعني كلم و كاهو و هندوانه و سيب و همه اين‌ها را در پاكت ريخته و به منزل مي‌بردند. درست مثل مغازه‌هاي امروزي ما. اما امروز نمي‌توانيد اين‌طور ميوه‌فروشي‌هايي در كشورهاي توسعه‌يافته (!) پيدا كنيد. از طرف ديگر، فيلمي از شبكه مستند پخش شد كه نشان مي‌داد چقدر ميوه و سبزي و نان و مواد غذايي دور ريخته‌ مي‌شود در همين فروشگاه‌ها. زيرا نهادهاي ناظر بر استاندارد هم مي‌آيند و اجازه فروش و مصرف مواد غذايي مانده را نمي‌دهند! تشكر.
سلام. عيدتون مبارك. چقدر پر خامه!!! نوش جان...شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ صبح
پاسخ: سلام. همچنين بر شما. خامه را از لبنياتي محل خريديم. طبيعي و ساخت خودش. امسال عيد شير ارزان شده. ظاهراً گاوداري‌ها با ركود فروش مواجه گشته، كيلويي 2500 مي‌فروشند، شير پرچرب و كامل. ما هم دنبال فرصت، مصرف لبنيات خود را افزايش داديم. ممنون از توجه شما. إن‌شاءالله اگر دختر نداريد، خدا نصيب‌تان كند. اگر هم داريد، برايتان كيك پرخامه درست كند! :)
سلام. اين روزا بيشتر مطالب خوردني مي نويسيد.نكنه گشنگي خيلي اذيت مي كنه
مطالب غير خوردني هم بنويسيد.
(يادم باشه به خانمم بگم اين پست رو بخونه)يكشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۵:۱۶ صبح
پاسخ: سلام. صحيح مي‌فرماييد. به همين دليل است كه مي‌گويند وقتي گرسنه هستي نرو خريد. انسان گرسنه به فروشگاه كه برود بيشتر خريد مي‌كند! :)) ممنون از توجه شما. در پناه خدا، روزه‌هاتون قبول!
سلام. ان شاءالله خدا حفظشان كند.يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۶:۱۲ عصر
پاسخ: سلام. و إن‌شاءالله خداوند فرزندان شما را نيز از صلحا قرار دهد. سپاس.
سلام.نتيجه بسيار عالي گرفتيد.
عكس دوم از سيدمرتضي من را ياد وقتي انداخت كه پول هايمان را چندين بار مي شمرديم مبادا كم شود.خخخخ
(در اين شب هاي عزيز التماس دعا داريم.)شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۷:۲۹ عصر
پاسخ: سلام. سپاسگزارم از لطف شما. همگي محتاج دعاي خير هستيم. در پناه خدا.
سلام. مطلب بسيار خوردني اي بود!
مخصوصا اين قسمت:
"
نگراني هم بخشي از تربيت است
تحمّل ِ نگراني يعني!
"چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۹:۱۷ عصر
پاسخ: سلام. سپاسگزارم از لطف شما. در پناه ايزد منان. نماز و روزه‌هاتون قبول.
بسيار عالي. ياد اون جوك افتادم كه" بيل گيتس گفته من هميشه تنبل ها رو استخدام مي كنم، چون اونا راحت ترين راه رو براي انجام هر كاري پيدا مي كنن"شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۵:۲۶ عصر
پاسخ: :)) ممنون از پيام سرشار از شادي‌تان.
سلام. عيد شما و بچه ها مبارك باشه. طاعات قبول حق ان شاءالله.
بسيار مطلب خوبي فرموديد. ولي گاهي بزرگتر خانواده مثل پدر يا مادر يا برادر بزرگتر يا ... براي اينكه بتواند بر ديگران بزرگي كند، تمام زندگي را مال خودش مي كند. مثل پول من، خانه من، ماشين من و ... .يعني بقيه وابسته به او هستند.سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۶:۴۸ عصر
پاسخ: سلام. بله صحيح مي‌فرماييد. و بعد از آن، طرف مقابل هم تلاش مي‌كند از اموال او «بكند»! مثلاً پدر مي‌گويد: حقوق ِ من، خانه من، ماشين ِ من. مادر هم تلاش مي‌كند رصد كند حقوق او چقدر است و به هر بهانه‌اي خرج بتراشد: حالا كه پول داري برام فلان لباس را بخر، فلان كمد، فلان مبل، خانه را به نام من بزن. و خوشحال باشد كه بخشي از اموال او را به خود اختصاص داده! اين دعواها را هر جا مي‌شود ديد متأسفانه. ممنون.
سلام. بسيار كار جالب و خوبي هست. حتي آدم بزرگ ها هم گاهي از اين روش استفاده مي كنند. مثلا وقتي مي خواهند ملك بخرند، مقياس ارزش را قيمت خودرو يا قيمت طلا يا... قرار مي دهند.دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۷:۰۳ صبح
پاسخ: سلام. صحيح مي‌فرماييد. متشكرم از اين‌كه به مطلب فوق اشاره فرموديد. قوه عقل انسان با «نسبت»ها كار مي‌كند و به قول استاد حسيني ره درك به صورت «سنجشي» محقق مي‌شود؛ مقايسه اطلاعات و داده‌ها يعني. در پناه خدا.
سلام. حلول ماه مبارك شعبان رو به شما و فرزندان عزيز تبريك ميگم. ان شاءالله كه خداوند بركاتش رو بر شما و ما نازل بكنه. التماس دعا...يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ عصر
پاسخ: سلام. ممنون از لطف شما. محتاج دعا هستيم. ياعلي
سلام و عرض ادب. آغاز سال 1400 خورشيدي رو به شما و خانواده محترم تبريك ميگم. اميدوارم كه سال خوب و پر از موفقيت داشته باشيد.يكشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲:۱۷ عصر
پاسخ: سلام. ممنون از لطف شما. در پناه خدا.
سلام. من هم خيلي ذوق كردم. بسيار عالي بود. فروش هم داشتيد؟سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ عصر
پاسخ: سلام. تازه امروز سايت فروش را راه انداختيم. إن‌شاءالله كم‌كم سفارش‌ها خواهند رسيد. به حول و قوه خدا. ممنون.
حالا بعضي وقت ها به خاطر ديگران خودمان را خراب مي كنيم. مثلا طرف به خاطر بچه اش حاضره بي آبرو بشه. اين خيلي بدتره...
حديث مبارك هم بسيار قابل توجه براي من بود. ممنوندوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۸:۵۳ عصر
پاسخ: بله، صحيح مي‌فرماييد. تشكر.
سلام. چرا "سخن" اش اين قدر وارفته هست؟
ماشاءالله نوشته ها و سخنان شما خيلي محكم و متقن هست.يكشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۸:۱۳ عصر
پاسخ: سلام. ممنون از توجه شما. لطف داريد. در پناه خدا.
سلام. خوب هستيد ان شاءالله؟
واقعا اگر حيوانات اهلي، رام انسان ها نبودند چه اتفاقي مي افتاد؟ يكبار يك كليپ مي ديدم كه يك خروس عصباني دنبال انساني مي كرد و آن انسان هم فرار مي كرد.يعني حتي يك خروس هم مي تواند انسان را عاصي كند. حالا شتر و گاو و گوسفند بماند... الحمدلله و شكرلله به خاطر اين نعمت.
(يك جايي يك مطلب مي خواندم كه حضرت آدم(ع)از خداوند درخواست كرده كه حيوانات را رام او قرار دهد. اين درست است؟)



شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۵:۴۲ عصر
پاسخ: سلام. صحيح مي‌فرماييد و به اين دليل (در كنار صدها دليل ديگر) بايد خداوند را شاكر باشيم. چنين رواياتي داريم. مثلاً رام شدن شتر و اسب آمده است كه با دعاي دو برادر اتفاق افتاده است، يكي عدنان و ديگري قحطان كه از فرزندان انبياء بوده و فرزندان يكي در يمن و ديگري در حجاز مي‌زيسته‌اند. در كتاب شريف بحارالانوار اين قبيل روايات فراوان است، اما درباره صحّت آن‌ها نمي‌توان با قطعيت سخن گفت. اما اين‌كه خداوند بسياري از بركات و نعمت‌ها را از طريق انبياء و با دعاي آن‌ها به بشر عطا فرموده شكي نيست. مثلاً اين‌كه ادريس نخستين انساني‌ست كه دوختن را به مردم ياد داد. يا داوود كه زره‌سازي با تكيه بر مفتول‌سازي از فلز را. ممنون از تذكر شما. إن‌شاءالله بتوانيم قدردان اين همه نعمت الهي باشيم.
سلام. اين روز مبارك رو به شما و بچه ها تبريك ميگم.اميدوارم در پناه اين دو عزيز هميشه سعادتمند و پيروز باشيد.سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ عصر
پاسخ: سلام. ممنونم، همچنين براي شما و فرزندان‌تان إن‌شاءالله. سپاسگزارم.
سلام. اون قسمتي كه نوشته "طراح" و "نقاش" و "و...".اون "و..." منو كشته.يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۳۱ صبح
پاسخ: سلام. بله، موافقم. براي منم جالب بود. تشكر. :))
سلام.غذاي بسيار عالي هست . من كه عدس پلو خيلي دوست دارم. زمان دانشجويي خودم عدس پلو درست مي كردم. البته از نوع ساده اش.آفرين به دختر خانم شما با اين ذوق و سليقه.
(به نظر من خود ما مردها هم در اين كه يك خانم به كار خانه علاقه مند باشه يا نه دخيل هستيم. وقتي من با يك خانه دار رفتاري بسيار متفاوت تر و سطح پايين تر نسبت به يك خانم كارمند داشته باشم، خود به خود اين امر باعث ايجاد احساس بدي در خانم هاي خانه دار مي شود.)جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱:۰۸ عصر
پاسخ: سلام. احسنت. دقيقاً. شكي نيست كه اين‌طور است. نه فقط مردها، كه جامعه هم. وقتي جامعه نسبت به زن خانه‌دار بي‌تفاوت است و از زن شاغل تمجيد مي‌كند: فلان خانم وزير است، فلان خانم، به به، استاد دانشگاه است و... اين‌ها تحقير خانمي مي‌شود كه خانه‌دار است. حتي بدتر، وقتي بگويند فلاني خانه‌دار است، سؤال برايشان پيش مي‌آيد: مگه دانشگاه نرفته؟ مگه ليسانس نداشت؟ اي واي، شوهرش نذاشت بره سر كار؟ حيوونكي! :)) اين‌ها چيزهايي‌ست كه زياد مي‌شنويم و اين‌ها خوب نيست. از نكته خوبي كه بيان فرموديد سپاسگزارم.
سلام. بسيار روان و دقيق نوشته بوديد. به نظر من خود بانك ها ابزار دست يك عده هستند كه مي خواهند از جيب مردم دزدي كنند. يعني سرمايه دار هايي كه فقط به دنبال بزرگ تر كردن جيب خودشان هستند. به هر قيمتي. حتي در سطح جهاني. كساني كه خودشان بانك ها را به وجود آوردند. كساني كه ضرب المثل پول، پول مي آورد را اختراع و اجرا مي كنند...
چند وقت پيش فكر مي كردم كه شايد بايد به دوران مبادله كالا به كالا برگرديم...سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۵۶ صبح
پاسخ: سلام. قطعاً همين‌طور است. كساني هستند، همان اشراف، سرمايه‌داراني كه به جاي كار كردن، سرمايه‌شان است كه پيوسته سرمايه ايجاد مي‌كند. اما نه با توليد، بلكه با «ربا». همان كه به خوبي فرموديد: پول پول مي‌آورد! پول بايد پول بياورد، اما به شرط آن‌كه پول از توليد به دست آيد. امروزه بانك‌ها بدون توليد پول ايجاد مي‌كنند و در نتيجه يك تعادل به هم مي‌خورد: «برابري توليد با پول». در جامعه سالم، هميشه پول از توليد كالا يا خدمات به دست مي‌آيد، (البته از نظر آدام اسميت فقط توليد كالا يك كار مولّد است و توليد خدمات كار غيرمولّد حساب مي‌شود، يعني ثروت در جامعه توليد نمي‌كند). بنابراين قيمت‌ها هرگز تغيير نمي‌كند، مگر آن‌كه واقعاً يك مشكلي در منابع آن كالاي خاص ايجاد شود، مثلاً معدنش تمام شود و پول هرگز ارزش خود را از دست نمي‌دهد و ثبات دارد. امروز اين تعادل را از بين برده‌اند. نيازي به تهاتر نيست (كالا به كالا)، نيازي به پولطلا هم نيست (نظريه‌اي كه برخي دارند)، كافيست «خلق پول» موقوف شود. كار تمام است. همين اسكناس‌هاي ريال به ثبات مي‌رسند. تشكر.
دوباره سلام. ممنون از توضيحات كامل شما.
چند تا مسئله ذهنم رو مشغول كرده و اگر من رو راهنمايي كنيد ممنون ميشم:
1-زمان هاي بسيار قديم كه معامله هاي كالا با كالا بود، چطور خط كش ها تعيين مي شد؟ (يعني چطور تعيين مي كردند كه مثلا براي گرفتن مثلا يك جفت كفش بايد فلان مقدار گندم داد.) يا حتي ميشه اين طور گفت كه چطور تعيين مي كردند كه قيمت فلان كالا چقدر طلا يا نقره هست؟
2-اقتصاد يك مسئله جهاني هست. بالفرض كه ما جلوي خلق پول در داخل رو گرفتيم. با خلق پول بانك هاي جهاني و مخصوصا دلار چكار كنيم؟ بالاخره واردات جزو اقتصاد ما هست.
3-آيا اينكه گفته ميشه كه عرضه و تقاضاي جامعه قيمت يك جنس رو بايد تعيين بكنه درست و عادلانه هست؟ چرا بايد وقتي جنسي كم ميشه قيمتش زياد بشه؟
4-ما اعتقاد داريم كه اسلام براي حل مشكلات بشر راه حل داره. نظر اسلام راجع به مدل اقتصادي جامعه چيه؟ آيا مدل خاصي رو معرفي كرده؟
ببخشيد كه زياد شد.پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ صبح
پاسخ: سلام. يك وقتي مصاحبه‌اي تماشا مي‌كردم، فردي انتقاد داشت به وضعيت زنان. مجري پرسيد: «خب شما كه اين نقدها را مطرح كرديد، چه راه حلي براي مسأله داريد؟» كارشناس پاسخ جالبي داد: «اين وظيفه من نيست كه راه حل پيدا كنم، وظيفه كساني‌ست كه به خاطر پيدا كردن راه حل در دولت حضور دارند و براي همين حقوق مي‌گيرند!» يافتن راه‌حل‌هاي كلان شدني‌ست، نيازي به بودجه و هزينه و مطالعات هم ندارد. اما وقتي وارد ريز عمليات مي‌شويم و جزئيات را بر مي‌رسيم، براي يافتن راهكارها و تاكتيك‌ها ديگر نمي‌شود بدون پژوهش و مطالعه عمل كرد و آن هم نياز به زمان و هزينه دارد. تك‌تك اين پرسش‌هاي شما كاملاً منطقي و دقيق هستند و صدها پرسش ديگر هم در بين است. مثلاً نحوه انحلال بانك‌ها، شيوه فروش و واگذاري املاك و اموال آن‌ها، به نحوي كه اقتصاد را فرونپاشد. خيلي سؤال‌هاي زيادي پديد مي‌آيد و خيلي پاسخ‌ها لازم است. اما وقتي راهبردهاي استراتژيك و بلندمدت به ما بگويند: «بانك نبايد باشد»، ناگزير خواهيم شد نهادهايي را مسئول كنيم تا پاسخ اين پرسش‌ها را بيابند و قطعاً هم نياز به بودجه خواهند داشت و قطعاً نياز به استفاده از آراء نظريه‌پردازان و پژوهشگران حوزه اقتصاد و البته حوزه‌هاي علميه. درباره مدل اقتصاد اسلامي يك نظريه‌اي را شهيد صدر ره در كتاب اقتصادنا طرح كرده‌اند. پس از توضيح اقتصاد كاپيتاليستي و سپس اقتصاد سوسياليستي، به طرح اقتصاد اسلامي مي‌رسند. در فصل سوم كتاب مفصل بحث مي‌كنند و با جدا كردن «علم اقتصاد»‌ از «مكتب اقتصاد» مدعي شده‌اند كه اسلام مكتب اقتصادي مستقلي دارد. مثلاً درباره مالكيت زمين بحث بسيار جالبي طرح مي‌كنند كه پس از ايشان ديدم آيت‌الله معرفت هم در مقاله‌اي همين بحث را تأكيد مي‌نمايند. قيمت كالا بر اساس «كار انجام شده» بايد تعيين شود. اين نظريه آدام اسميت در طراحي كاپيتاليسم است كه قيمت كالا را «نسبت عرضه و تقاضا» تعيين كند. اين نظريه تا حدي مبتني بر نظريه «انسان گرگ انسان است» توماس هابز است. يعني جامعه يك محيط تنازع است و هر كسي كه بتواند بتازد، تا حدي كه بتواند، ظلم مي‌كند و ديگران را مي‌درد. پس اگر عرضه كم باشد، تيغ فروشنده مي‌برد و اگر تقاضا كم شود، تيغ خريدار! در پناه خدا.
سلام. حلول ماه رمضان رو تبريك ميگم. اميدوارم طاعات و عبادات قبول باشه. به نظر من وصيت كردن يكي از بهترين اختراعات(؟) بشر هست. مطمئنا انسان بهترين و مهم ترين حرفاش رو توي وصيت مي زنه. پس ميشه از روي وصيت نامه، شخصيت كسي كه وصيت كرده رو شناخت.چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱:۳۷ عصر
پاسخ: سلام. بله، صحيح مي‌فرماييد. زيرا معمولاً وصيت‌نامه خالي از هواي نفس و مطامع شخصي‌ست. انسان وقتي خودش نيست، ديگر ثمري ندارد كه جهت‌گيري‌هايش متوجه منافعش باشد. اطرافيان نيز با اين نگاه، تأثير بيشتري از كلامي مي‌گيرند كه در وصيت بيان شده باشد. ممنون از توجه شما.
سلام. ظهر شما بخير. خوب هستيد ان شاءالله؟ مگر كلمه "رئيس جمهور" به معني رئيس كل نظام هست؟جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۳۲ عصر
پاسخ: سلام. كشور ما «جمهوري اسلامي» است و آن فرد «رئيس جمهور» است، يعني رئيس جمهوري اسلامي! خوب است قانون اساسي پيش از بازنگري را مطالعه بفرماييد. «اصل‌113: پس‌ از مقام‌ رهبري‌ رئيس‌ جمهور عاليترين‌ مقام‌ رسمي‌ كشور است‌ و مسئوليت‌ اجراي‌ قانون‌ اساسي‌ و تنظيم‌ روابط قواي‌ سه‌‌گانه‌ و رياست‌ قوه‌ مجريه‌ را جز در اموري‌ كه‌ مستقيما به‌ رهبري‌ مربوط مي‌‌شود، بر عهده‌ دارد.» همان اصل پس از بازنگري: «پس‌ از مقام‌ رهبري‌ رئيس‌ جمهور عاليترين‌ مقام‌ رسمي‌ كشور است‌ و مسئوليت‌ اجراي‌ قانون‌ اساسي‌ و رياست‌ قوه‌ مجريه‌ را جز در اموري‌ كه مستقيماً به‌ رهبري‌ مربوط مي‌ شود، بر عهده‌ دارد.» تنظيم روابط قواي سه‌گانه؟! اجراي قانون اساسي؟! عالي‌ترين مقام رسمي كشور؟! دقت فرموديد؟ پس رئيس جمهور هم‌تراز رئيس قوه قضائيه و رئيس مجلس نيست. هست؟! ولي «دولت» به عنوان قوّه مجريه هم‌تراز قوّه مقننه و قوّه قضائيه است. پس رئيس جمهور فراتر از رئيس دولت است كه اختياراتي فراتر از آن قوّه دارد. اين مشكل درست مي‌كند. چهل سال است كه دارد مشكل ايجاد مي‌كند.
سلام. چه كار عالي و خوبي. احسنت به شما. منم همين كار رو مي كنم ان شاءالله.
اين قضيه شما منو ياد قديم ها انداخت. منم چون دست به آچارم خوب هست، وسايل اضافي زياد داشتم. مثلا پيچ و مهره، قطعات اسباب بازي، قطعات الكترونيكي، قطعات لوازم خانگي و ... .به خاطر اينكه دم دست نباشن، اون ها رو توي كارتن ريختم كه توي كمد بذارم. بعد فكر كردم كه اگر قطعه اي خواستم، از كجا بدونم كه توي جعبه هست يا نه؟ يا اصلا در وسايم دارمش يا نه؟ و مواظب باشم كه اگر دارم، ديگه نخرمش؟ براي همين كار يك ليست قطعات وشماره كارتن نوشتم و نگه داري كردم. خيلي كار رو راحت مي كنه. ممنون از شما.يكشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۸:۲۱ صبح
پاسخ: سلام. كارهاي بسيار آساني هستند كه زندگي را ساده كرده و بهره‌وري را افزايش مي‌دهند. ممنون از توجه شما.
سلام. چقدر عالي و خوب. يك مزيت خوب ديگه اي هم كه داره فضاي يخچال ديگه الكي اشغال نميشه. الان مقداري از فضاي يخچال ما رو داروها و كمك هاي اوليه اشغال كرده. در حالي كه نياز به يخچال ندارن.


من هم يك پسر كوچيك دارم. يك مشكلي كه با داروها دارم تاريخ انقضا هست. بچه مريض ميشه، داروخانه هم داروهايي ميده كه در عرض يك ماه بعد از باز شدن، منقضي ميشن. مثلا يك شيشه تب بر بزرگ كه فقط چند سي سي مصرف شده، بايد بعد يك ماه همه اش دور ريخته بشه. يكبار از يك داروخانه راه حل خواستم، ولي راه حلي نداشت. شما راه حلي نداريد؟يكشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۸:۱۴ صبح
پاسخ: سلام. بله اين مشكلي كه مي‌فرماييد را بنده نيز تجربه كرده‌ام. اما چه مي‌شود كرد؟ خطرناك است كه پس از تاريخ انقضا مصرف شوند و به ريسك آن نمي‌ارزد. شايد بهتر باشد دكتر موقع تجويز مقدار كمتري ثبت كند، مثلاً شيشه كوچك‌تر. صحيح مي‌فرماييد. خيلي اسراف مي‌شود. البته قبلاً يك مسئولي در مركز خدمات بيمه طلاب حضور داشت كه ما وقتي داروهايمان زياد مي‌شد و نياز نداشتيم، مي‌برديم و به ايشان مي‌داديم. ظاهراً ايشان هم پيش از انقضاي تاريخ، به دست كساني مي‌رساند كه نياز داشتند. در پناه خدا.
سلام. مبارك باشه. منم واكسن بركت زدم. وقتي رسيدم خانه، سجده شكر كردم كه خودمان واكسن توليد كرديم. خيلي بهم حس غرور ملي داد.سه‌شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ صبح
پاسخ: سلام. همين‌طور است كه مي‌فرماييد. خدا را شكر.
سلام. از اين حرفش هم ناراحت شدم هم خنده ام گرفت...
"حاج آقا شما نمي‌فهمي ناموس يعني چي!"
----------------------------------------------------------------
من خودم به شخصه آدم آرومي هستم. يعني حتي اگر خداي نكرده كسي فحش هم بده، سعي مي كنم خونسردي خودم رو حفظ كنم. خداييش تا الان هم از اين اخلاقم ضرر نكردم، حتي سود هم كردم.
همون راننده هم اگر خداي نكرده موتورسوارها رو مي كشت و پاي چوبه دار مي رفت، اون وقت با خودش مي گفت كه اي كاش خشمش رو كنترل مي كرد.
اون بنده خدا همين كه با شما تصادف كرده بود، اضطراب و استرس گرفته بود، واي به حالي كه مي خواسته با موتورسوارها تصادف كنه و دادگاه و پاسگاه و بيمارستان و شايد هم قصاص و ....
توي پرانتز( احتمالا اين قدر پولدار بوده كه توي فكر خسارت ديدن ماشين شاسي بلندش نبوده)
اگر دوست داشتيد نظرات بچه ها و تحليل هاشون رو راجع به اين تصادف توي پست بعدي بذاريد.
ببخشيد كه طولاني شد. ممنونمشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱:۴۴ عصر
پاسخ: سلام. صحيح مي‌فرماييد. خداوند همه ما را إن‌شاءالله از خشم نابه‌جا و آثار آن حفظ فرمايد. ممنونم.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

مَن عَرَضَ لأِخيهِ المُسلِمِ (المُتَكَلِّمِ) في حَديثِهِ فكأنَّما خَدَشَ وَجهَهُ؛

هر كه در ميان سخن برادر مسلمانش وارد شود، چنان است كه چهره او را بخراشد.

ميزان الحكمه، ج7، ص404

يكشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۷:۵۷ عصر
پاسخ: ممنون از حديث زيبايي كه متذكر شديد. سپاس.
نوش جان...دوشنبه ۲۰ دي ۱۴۰۰ - ۴:۴۹ عصر
پاسخ: تشكر. إن‌شاءالله شما هم صاحب دختر شويد (يا اگر هستيد)، كيك بپزد و از ميل كردن آن كيف كنيد! د:
سلام. بسيار درست فرموديد. واقعا كسي برنده هست كه خودش رو آماده كرده باشه. وقتي فرد پيري رو مي بينم كه قد خميده و لرزان در حال عبور هست، به خودم نهيب مي زنم كه منم قراره روزي مثل او بشوم. پس بايد خودم رو اماده كنم.
ياد اين بيت از امام خميني (ره) افتادم:
هان اي عزيز! فصل جواني به هوش باش*** در پيري از تو هيچ نيايد به غير خواب
هم چنين ياد اين آيه شريفه:
وَمَن نُّعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِى الْخَلْقِ أَفَلَا يَعْقِلُونَ

سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۷ صبح
پاسخ: سلام. تشكر.
سلام. خيلي جالبه. راستش از اون عكس خنده ام گرفت. پسرتان شبيه آدم آهني ها شده بود.
توي خونه هيتسينك بلا استقفاده دارم. منم بايد امتحان كنم...
ولي نگفتين كه قبلش بايد خمير سيليكون رو از زير هيتسينك پاك كنيم.


دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳ صبح
پاسخ: سلام. كاملاً تميز. يعني با دستمال و مايع تميزكننده ابتدا معلوم است كه بايد هيتسينك را تميز كرد ديگر! ولي امتحان كنيد، حتي در حالت غير تب و بيماري، حس و حال خيلي خوبي دارد. واقعاً خنك مي‌كند آدم را. :-)
سلام. تجربه واقعا گرانبهاست...پنج‌شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵ صبح
پاسخ: سلام. تشكر.
سلام. بسيار عالي.سه‌شنبه ۲۷ دي ۱۴۰۱ - ۷:۰۳ صبح
پاسخ: سلام. سپاس.
سلام. شايد هم ماشين ها هوشمند شدن تا تصادف نكنن.جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۴:۵۴ عصر
پاسخ: سلام. شايد! :)
احسنت به شما و خانواده تان.سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۳۳ صبح
پاسخ: سپاسگزارم.
سلام عليكم. عيد سعيد غدير رو به شما و فرزندان عزيزتون تبريك ميگم. ان شاءالله كه سالم و موق باشين. التماس دعاجمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۹:۳۲ عصر
پاسخ: سلام. همچنين بر شما نيز مبارك باشد. محتاج دعا. سپاس.
سلام. عزاداري هاتون قبول .چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۲ صبح
پاسخ: سلام. سپاسگزارم. إن‌شاءالله مقبول درگاه احديّت.
سلام. الحمدللهيكشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ صبح
پاسخ: سلام. سپاس.

صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها1252طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها89براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها32همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگبا استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها2چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها10تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي66تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ1424نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ خاندان موشّحبا استفاده از سامانه شجره‌ساز خاندان حضرت زادبا استفاده از سامانه شجره‌ساز فروشگاهدسترسی به غرفه محصولات فرهنگی
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
پيام‌رسان ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN