نظردهنده: عبدالله

باسلام وتشكر از مطالب بسيار مفيد شما دراين زمانه واقعا به مردها دارد ظلم ميشود من خودم 12سال است درگيرم خيليها مواجه نشده اند نميدانند اجر شما باخداوند منان خواهشا بفرماييد آيا حكم تمكين حتما نياز به اجرادارد؟بعضي ميفرمايند ابلاغي است وبراي ازدواج مجدد باداشتن حكم تمكين قطعي ميشود اقدام كرد؟تشكر
يكشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸ عصر
پاسخ: نام آن «حكم الزام به تمكين» است و تا زمانيكه اجرا نشده باشد، «الزام به تمكين» روي نداده و اعتباري ندارد ظاهراً. زيرا زوجه (زن) ميتواند ادعا كند كه من اصلاً خبر نداشتم از حكم و به همين جهت زوج نميتواند ندادن نفقه را توجيه نمايد، يا گرفتن زن دوم را. پس: زوج (شوهر) بايد برود اجراي احكام همان شعبه از دادگاه و برگه اجرائيه بگيرد. برگه را ببرد نزديكترين كلانتري محل خانه پدرزن. يك مأمور به همراه او تا خانه خواهد رفت و برگه را به زوجه نشان خواهد داد. حالا؛ اگر زوجه بگويد: نميآيم، مأمور كلانتري صورتجلسه ميكند و امضا ميگيرد. اين برگه را خودش ميفرستد براي همان شعبه دادگاه. قاضي روي آن حكم ميدهد به «عدم لزوم نفقه» يا «ازدواج دوم». بنده اينطور فهميدم. ولي بهتر است با يك وكيل هم مشورت بفرماييد.