نظردهنده: سيد الياس

سلام خسته نباشيد
ايد? خيلي قشنگ و دلچسبي بود
خواستم سؤال كنم اگه نور خورشيد به ديواره هاي كولر اصابت كنه، باد كولر رو گرم نميكنه؟ يعني فقط سقف رو بپوشونيم كافيه؟
منظورم اينه كه اگه پارچه رو بزرگتر بگيريم كه از سه طرف روي ديواره ها رو هم بگيره چي؟
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۴:۰۹ عصر
پاسخ: به نظرم وجود پوشالها در پشت درها كه پيوسته آب را از خود عبور ميدهند مانع گرم شدن آب از طريق ديوارهها شوند. شايد هم تأثير آن را كاهش دهند. ضمن اينكه معمولاً تابش آفتاب در بدترين و گرمترين حالت خود، تقريباً عمود است و به سقف كولر مستقيم و به ديوارهها «مايل» ميتابد. مانند زمستان كه كاملاً به زمين مايل ميتابد و هوا سرد ميشود. اين نيز به نظر ميرسد مانع گرمشدن شديد ديوارههاست. نوري كه مايل اصابت كند، بيشتر منعكس ميشود تا جذب. ولي سقف به دليل تابش عمود و قائم بيشترين پرتو را جذب مينمايد. از همه اين مباحث نظري و فيزيكي نيز بگذريم، بنده در عمل دو تا سه درجه كاهش دما را نسبت به گذشته شاهد بودم. يعني دماسنجي كه دما را در خانه اندازهگيري ميكند، پس از اين سايبان، وضعيتي را نشان ميدهد كه در دماي 42 درجه بيرون، دماي خانه را در 28 درجه نگه ميدارد. با ذكر اين نكته كه خانه ما دو خوابه، با يك هال و يك آشپزخانه بوده و تنها يك كولر آبي دارد. دماسنج را هم مقابل كولر نگذاشتهام كه نشانگر باد مستقيم باشد! اميدوارم اين ايده براي شما هم جواب بدهد.