نظردهنده: حاجي
سلام.اخوي طلبه ايكاش اول بياموزي بعدتعصب پيداكني.امام صادق ع فرمودند:انكه قبل ازعلم تعصب داشت هلاك گرديد.علمي كه ايةالله خويي ره بعداز تدريس چنددوره فقه جامع قبولش نداشت (انهم بااين اهميتكه وصفش كرده اند ) تازه كشف شده است خواندني واموختني است اما بااحتياط نه با تعصب.سهشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲:۲۴ عصر
پاسخ: عليك سلام برادر. صحيح ميفرماييد. تعصّب در علم بد چيزي است و اصلاً جا ندارد. هر چه بدبختي بشر كشيده در طول تاريخ از تعصّب بر جهالتهاست. زيرا علم انسان تدريجيالحصول است و هر چه علم نزد ماست، قطعاً محفوف به جهل است كه اگر نبود، علم مطلق بود و آن را ميدانيم مخصوص ذات احديّت است. اگر هر علمي عندالناس مع الجهل باشد، تعصب به علم ذاتاً عملي خلاف و آسيبزاست. زيرا بالملازمه تعصب به جهل همراه با آن علم هم خواهد بود. اميد كه خداوند ما را از چنين حالات و اخلاق رذيلهاي نجات بخشد. تشكر از تذكّر شما. التماس دعا.