با سلام و عرض ادب
ي سوال در مورد محاسبه حروف به ابجد داشتم .
اينكه اسم *هدي* كه با ي نوشته ميشه اما با صداي آ خوانده ميشه، در حروف ابجد با ي بايد محاسبه بشه يا با آ ؟
ايا قانون كلي داريم ؟ مثلا اينكه قانون باشه فقط شكل نوشتاري رو ملاك قرار بدهند ؟
با تشكر از وقتي كه ميگذاريد
شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۴۷ صبح
پاسخ: سلام. متأسفانه دليل روشني براي يكي از اين دو گزينه پيدا نكردم. بعضي ميگويند بايد طوري كه تلفظ ميشود محاسبه كرد، يعني با «آ». ولي بعضي شيوه نوشتن را ملاك ميدانند. با توجه به اينكه هيچكدام از دو گروه هم دليل مشخصي ندارند، قابل اثبات نيست كه كدام درستتر است. ولي با توجه به اينكه «نوشتار» پس از «گفتار» پديد آمده است، به نظر ميرسد آنچه گفته ميشود و به عنوان صدا شنيده ميشود معتبرتر و قابل اتكاتر باشد. يعني يك روزي انسانها نمينوشتند، ولي سخن ميگفتند! در پناه خدا.