به نام خدا

فهرستتمام نظرات ارسال شده فرد

نظردهنده: ام
سلام خسته نباشيد اقا مهدي يه مشكلي داشتم اميدوارم يه راه حل مناسب و كارگشا بتونيد براي مشكلم پيدا كنيد روش تربيتي شما فوقالعاده است براي همين دست به دامن شما شدم مشكلم در مورد نماز خوندن بچه هاست كه شايد خيليا اين مشكلو دارن من هر روشي كهرميدونستم يا توي كتابها خوندمو عملي كردم ولي هر كدوم براي زمان كوتاهي خوب بودن دوست دارم بچه ها با ميل و اراده خودشون نماز بخونن نه به زور و اجبار. ديگه موندم چيكار كنم از يه طرف هم عذاب وجدان دارم كه نكنه من در تربيتشان كوتاهي كردم كه اينگونه نسبت به نمازشان بيخيال هستند لطفا شما يه راه حل مناسب پيدا كنيد ببخشيد وقتتونو گرفتم.چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۳:۳۳ عصر
پاسخ: كودكان من هنوز به مرحله نوجواني نرسيده‌اند تا با مشكلي كه شما مي‌فرماييد دست و پنجه نرم كنم. ولي دو مطلب به نظرم مي‌رسد كه عرض مي‌كنم؛ نخست اين‌كه هر چيزي كه بر نوجوان اجبار شود، قطعاً طرد مي‌گردد. در اين شك نكنيد. آن هم در اين دوره و زمانه كه ما هستيم. اين يك. دو اين‌كه هيچ عملي توسط انسان صورت نمي‌گيرد؛ مگر اين‌كه يا از آن لذّت ببرد و يا توجيه عقلاني براي آن داشته باشد تا بر سختي و رنجش صبر كند. براي هر نوجواني پيتزا بياوريد با لذت مي‌خورد، اصلاً نياز به اصرار نيست. زيرا لذّت مي‌برد. اما عبادت براي ما بندگان ضعيف «كلفت» و سختي دارد. لذا به آن «تكليف» مي‌گويند. حالا دارو جلوي نوجوان‌تان بگذاريد، نمي‌خورد، زيرا تلخ است. اما وقتي دكتر مي‌"گويد و توجيه مي‌شود كه سلامتي او در آن است، قبول مي‌كند. پس راه حل، تركيبي از اين‌هاست: 1. عبادت را لذّت‌بخش كنيم. اين‌كه مثلاً فرصتي باشد براي نوجوان كه همراه پدر به مسجد برود و از همراهي او لذّت ببرد. يا در مسجد دوستاني داشته باشد كه بودن در آن‌جا را برايش لذّت‌بخش كنند، تا كم‌كم لذّت بودن در مسجد به نماز سرايت نمايد. 2. حالا كه عبادت سخت است، آن را به خوبي توجيه نماييم. قصه‌هايي از خلقت انسان بگوييم و تمام وقايعي كه بر سر او آمده است، فلسفه خلقت را تعريف كنيم و در نهايت دليل نماز خواندن را توضيح دهيم. آثار نماز را نشانش دهيم. در اين مرحله، اعتماد بسيار مهم است. نبايد قبلاً سابقه دورغگويي به او داشته باشيم. اگر حتي يك‌بار وقتي كودك بود يا نوجوان، به او دروغ گفته باشيم، امروز حرفمان برايش كم‌ارزش است و بي‌اعتبار. نخستين گام در تربيت «اعتماد» است. اگر نوجوان‌مان به ما اعتماد داشته باشد، تربيت او چندان دشوار نخواهد بود. 3. از متخصصين بخواهيم تا نوجوان را توجيه كنند. همان‌طور كه وقتي دكتر مي‌گويد او مي‌پذيرد، اگر يك متخصص اسلام‌شناس معتبر وجود داشته باشد در اطرافمان، طوري كه نوجوان ما بپذيرد او واقعاً تخصص دارد، حالا او صحبت كند و بگويد كه آثار نماز چيست، اميد بيشتري هست كه به پذيرش برسد. موفق باشيد.
خيلي ممنون از راهنماييتون ميگين متخصص اين كار باهاشون صحبت كنه يه خواهش ميتونم بكنم كه شما خودتون زحمتشو بكشيد كسي رو نميشناسم كه بتونه قانعشون كنه اينكارو بكنين خيلي ممنونتون ميشمپنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۵:۳۳ عصر
پاسخ: اولاً بايد فرزند شما با كسي صحبت كند كه به او اعتماد داشته باشد. دوم اين‌كه اين صحبت بايد حضوري باشد. بُعد مسافت مانع است كه بنده با فرزندان شما سخن بگويم. سوم اين‌كه آن فرد كارشناس بايد واقعاً كارشناس باشد! در مسجد محل، پيشنماز راتب، بالاخره او يك وزانتي دارد در محل، شايد بهترين گزينه باشد. رفتن به اردوهايي مانند راهيان نور خيلي مي‌تواند مؤثر باشد. اردوهاي مذهبي و انقلابي. عضويت در بسيج و انجمن‌هاي اسلامي مدرسه و مسجد. موفق باشيد.

صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها1252طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها89براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها32همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگبا استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها2چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها10تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي66تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ1424نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ خاندان موشّحبا استفاده از سامانه شجره‌ساز خاندان حضرت زادبا استفاده از سامانه شجره‌ساز فروشگاهدسترسی به غرفه محصولات فرهنگی
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
پيام‌رسان ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN